Abstract:
الملخص:
يُعد التكوين أثناء الخدمة أحد أهم الأدوات التي تعتمدها المؤسسات الحديثة لتطوير رأس المال البشري وتحسين كفاءته الإنتاجية، حيث يهدف إلى تنمية مهارات وقدرات العاملين بما يتماشى مع متطلبات العمل والتغيرات التكنولوجية والإدارية المتسارعة. وفي إطار هذه الدراسة الميدانية التي أُجريت على مستوى مؤسسة اتصالات الجزائر بفرع الجلفة، تم تسليط الضوء على دور التكوين في تحسين أداء الموظفين من خلال استبيان شمل عينة مكونة من 40 موظفًا شاركوا في برامج تكوينية داخل المؤسسة.
أظهرت نتائج الدراسة أن غالبية الموظفين يرون أن التكوين كان مفيدًا وأسهم بشكل ملحوظ في تطوير معارفهم المهنية، حيث أكد 92.5% من المبحوثين أنهم تمكنوا من تطبيق ما تعلموه في مهامهم اليومية، وأفاد 90% منهم بأن التكوين ساعد على تحسين إنتاجيتهم في العمل. كما بيّنت النتائج أن البرامج التكوينية غالبًا ما تعتمد على مدربين ذوي خبرة، مع وجود رضا عام عن محتوى الدورات ومدى ملاءمتها لاحتياجات العمل.
غير أن بعض التحديات لا تزال قائمة، من بينها عدم استخدام كافٍ للأساليب التفاعلية الحديثة في التدريب، ونقص التجهيزات التقنية في بعض الحالات. كما أشار عدد من المبحوثين إلى غياب تحفيز فعلي بعد التكوين، مما قد يؤثر على دافعية الموظفين للاستفادة القصوى من هذه البرامج.
وبناءً عليه، توصلت الدراسة إلى أن التكوين أثناء الخدمة في مؤسسة اتصالات الجزائر بالجلفة يمثل عنصرًا محوريًا في تحسين الأداء، شريطة أن يكون مصممًا بشكل جيد، مدعومًا بوسائل تكنولوجية ملائمة، ويُتبَع بسياسات تحفيزية تعزز من أثره الإيجابي على أداء العاملين.
الكلمات المفتاحية:التكوين اثناء الخدمة، تحسين الأداء، الكفاءة المهنية، اتصالات الجزائر.
Summary:
In-service training is considered one of the most essential tools adopted by modern institutions to develop human capital and enhance its productivity. It aims to improve the skills and capabilities of employees in line with job requirements and the rapid technological and administrative changes. In the context of this field study conducted at Algérie Télécom in the Djelfa branch, attention was focused on the role of training in improving employee performance through a questionnaire distributed to a sample of 40 employees who participated in training programs within the institution.
The results of the study showed that the majority of employees found the training useful and reported that it significantly contributed to the development of their professional knowledge. Specifically, 92.5% of respondents confirmed that they were able to apply what they had learned in their daily tasks, and 90% stated that training helped improve their productivity at work. The results also indicated that the training programs are generally delivered by experienced trainers, with overall satisfaction regarding the content and its relevance to work needs.
However, some challenges remain, including insufficient use of modern interactive training methods and a lack of technical resources in certain cases. Additionally, several respondents pointed out the absence of effective post-training incentives, which may affect employee motivation to fully benefit from such programs.
Accordingly, the study concluded that in-service training at Algérie Télécom – Djelfa Branch plays a central role in improving performance, provided that it is well-designed, supported by appropriate technological means, and followed by incentive policies that enhance its positive impact on employee performance.
Keywords: In-service training, performance improvement, professional competence, Algérie Télécom.