Abstract:
ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مستوى كل من السلوك التوكيدي والتدفق النفسي لدى الطلبة المقبلين على إعداد مذكرات تخرج في شكل مؤسسات ناشئة، وذلك في إطار محاولة فهم الخصائص النفسية المرتبطة بالتوجه الريادي في الوسط الجامعي.
ولتحقيق ذلك اعتمدنا على المنهج العيادي (الإكلينيكي) بدراسة الحالة، باستخدام أدوات بحثية كمية وكيفية، تمثلت في: المقابلة العيادية النصف موجهة، ومقياس السلوك التوكيدي ومقياس التدفق النفسي من إعداد آمال عبد السميع مليجة باظة.
تكوّنت العينة من ثلاث حالات تم اختيارها قصدياً، من طلبة جامعيين قرروا خوض تجربة إعداد مذكرة في شكل مؤسسة ناشئة، وتم تحليل بياناتهم وفق مقاربة عيادية وكيفية، وأسفرت نتائج الدراسة على : مستوى السلوك التوكيدي مرتفع لدى حالات الدراسة وكذلك مستوى التدفق النفسي مرتفع لدى حالات الدراسة .
الكلمات المفتاحية :السلوك التوكيدي – التدفق النفسي – طلبة الجامعة – مؤسسة ناشئة.
Abstract:
This study aimed to explore the levels of assertive behavior and psychological flow among students preparing their graduation projects in the form of startup enterprises, as part of an effort to understand the psychological characteristics associated with entrepreneurial orientation in the university setting.
To achieve this, we adopted the clinical method (case study) using both quantitative and qualitative research tools, namely: the semi-structured clinical interview, the Assertive Behavior Scale, and the Psychological Flow Scale developed by Amal Abdel Samiia Melliga Baza.
The sample consisted of three purposefully selected cases of university students who chose to undertake the experience of writing a graduation project in the form of a startup. Their data were analyzed through a clinical and qualitative approach.
The results revealed a high level of assertive behavior and a high level of psychological flow in all three cases.
Keywords: Assertive behavior – Psychological flow – University students – Startup enterprise.