Abstract:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة تأثير التفكير الإيجابي على تقدير الذات لدى عينة من طلبة علم النفس، بالإضافة إلى تحديد مستوى كل من التفكير الإيجابي وتقدير الذات لديهم، والكشف عن الفروق فيهما تبعًا لمتغيري الجنس والتخصص. وتم الاعتماد على المنهج السببي المقارن، باعتباره الأنسب لدراسة العلاقة بين المتغيرين.وتم استخدام الأداتين التاليتين: مقياس التفكير الإيجابي من إعداد حسام محمد منشد (2013) ومقياس تقدير الذات من إعداد كوبر سميث (1967).تكوّنت العينة من (80) طالبًا وطالبة تخصص علم النفس، بجامعة زيان عاشور بالجلفة، تم اختيارها بطريقة قصدية. كشفت المعالجة الإحصائية للبيانات المتحصل عليها باستخدام (spss) على النتائج التالية:
• يوجد تأثير دال إحصائيًا للتفكير الإيجابي على تقدير الذات لدى عينة طلبة علم النفس.
• مستوى التفكير الإيجابي مرتفع لدى أفراد عينة الدراسة.
• مستوى تقدير الذات مرتفع لدى أفراد عينة الدراسة.
• لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير الإيجابي أو تقدير الذات لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس.
• لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإيجابي وتقدير الذات لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص.
الكلمات المفتاحية: التفكير الإيجابي، تقدير الذات، طلبة علم النفس.
Study Summary:
The present study aimed to investigate the effect of positive thinking on self-esteem among a sample of psychology students, in addition to determining the levels of both positive thinking and self-esteem, and identifying differences in these variables based on gender and specialization. The causal-comparative method was adopted, as it is the most appropriate for studying the relationship between the two variables. Two tools were used in this study: the Positive Thinking Scale developed by Hossam Mohammed Munshed (2013), and the Self-Esteem Scale developed by Coopersmith (1967).
The sample consisted of 80 male and female psychology students from Ziane Achour University of Djelfa, selected through purposive sampling. The statistical analysis of the collected data using SPSS revealed the following results:
• There is a statistically significant effect of positive thinking on self-esteem among the sample of psychology students.
• The level of positive thinking among the study sample was high.
• The level of self-esteem among the study sample was high.
• There were no statistically significant differences in the levels of positive thinking or self-esteem based on gender.
• There were no statistically significant differences in positive thinking or self-esteem based on specialization.
Keywords: Positive thinking, self-esteem, psychology students