Abstract:
ملخص الدراسة بالعربية :
استهدفت هذه الدراسة الكشف عن طبيعة علاقة إدمان استخدام مواقع التواصل الاجتماعي بالشعور بالاغتراب الديني ، ومدى اختلاف هذه العلاقة باختلاف الجنس والحالة الاجتماعية وعدد ساعات الاستخدام في اليوم، والكشف عن أكثر هذه المواقع استخداما من قبل أفراد عينة الدراسة ودرجة إدمانهم على استخدامها، ثم الكشف عن مستوى شعورهم بالاغتراب الديني . اعتمد المنهج الوصفي بشقيه الارتباطي والتحليلي، واستخدم مقياس إدمان استخدام مواقع التواصل الاجتماعي من إعداد الباحثة ومقياس الاغتراب الاجتماعي لأبي شعيرة. وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات .
وجود علاقة دالة إحصائيا بين درجة إدمان استخدام مواقع التواصل الاجتماعي ومستوى الشعور بالاغتراب الديني لدى أفراد عينة الدراسة، بحيث تسهم درجة إدمانهم على استخدام تلك المواقع في مستوى شعورهم بالاغتراب الديني، ووجود اختلاف في هذه العلاقة باختلاف عدد ساعات استخدام هذه المواقع لصالح من يستخدمونها في اليوم، وعدم وجود هذا الاختلاف وفقا للجنس والحالة الاجتماعية. كما يستخدم تلك المواقع وعلى رأسها الفيسبوك لحد الإدمان وبدرجة مرتفعة، ويشعرون بمستوى عالي من الاغتراب الديني.
ملخص الدراسة باللغة الأجنبية
This study aimed to explore the nature of the relationship between social media addiction and feelings of religious alienation, and the extent to which this relationship varies by gender, marital status, and number of hours of use per day. It also sought to identify the most frequently used social media sites by the study sample, their degree of addiction to using them, and their level of religious alienation. The descriptive approach, with its correlational and analytical components, was adopted. The researcher used a social media addiction scale and Abu Sha'ira's social alienation scale. After statistically processing the data, the results showed:
There is a statistically significant relationship between the degree of social media addiction and the level of religious alienation among the study sample members, such that their degree of addiction to these sites contributes to their level of religious alienation. There is a difference in this relationship depending on the number of hours of use of these sites, in favor of those who use them per day, and no such difference exists according to gender and marital status. Furthermore, these sites, especially Facebook, are used to a high degree of addiction and feel a high level of religious alienation.