DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية للمصارف في الجزائر – دراسة ميدانية // The quality of electronic banking services as an input to achieving the competitive advantage of banks in Algeria _ field study

Show simple item record

dc.contributor.author يوسفي, امينة Yousfi Amina
dc.date.accessioned 2025-10-06T09:30:59Z
dc.date.available 2025-10-06T09:30:59Z
dc.date.issued 2025-02-01
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7908
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر جودة الخدمات المصرفية الالكترونية، في تحقيق الميزة التنافسية للمصارف في الجزائر، حيث اجريت الدراسة على عينة من عملاء المصارف في الجزائر، تم فيها استخدام المنهج الوصفي والتحليلي، والاعتماد على برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية، والاستعانة بالاستبانة باعتبارها أداة لجمع البيانات، وبعد ذلك تحليل وتقييم الفرضيات، وقد توصلنا الى: - وجودأثر ذو دلالة احصائية عند مستوى المعنوية 0.05≥α، بين متغيري الدراسة والمتمثلين في كل من جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية والميزة التنافسية. - كما توصلت الدراسة الى وجود أثر عند مستوى الدلالة 0.05≥α ذو تأثير موجب بين كل بعد من أبعاد جودة الخدمات المصرفية الالكترونية، وبعد الميزة التنافسية This study aimed to determine the impact of the quality of electronic banking services, with its dimensions, in achieving the competitive advantage of banks in Algeria, with its dimensions. This study was conducted on a sample of bank customers in Algeria, using a descriptive analytical approach, in addition to relying on the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), and utilizing the questionnaire as a data collection tool, and followed by the analysis and evaluation of hypotheses, and it has been resulted to: - There is a statistically significant relationship at a significance level of 0.05 ≥ α, between the study variables represented by both electronic banking service quality and competitive advantage. - The study found a positive relationship at the significance level of 0.05 ≥ α between each dimension of electronic banking service quality and the competitive advantage L’étude visait à déterminer l’impact de la qualité des services électroniques bancaire, avec ses dimensions, dans l’obtention de l’avantage compétitif des banques en Algérie, aussi avec ses dimensions. Cette étude a été menée auprès d’un échantillon de clients des banques en Algérie, en utilisant une analytique, sur le logiciel statistique pour les sciences sociales SPSS, et en utilisant le questionnaire comme un outil de collecte de données, et suivi de l’analyse et de l’évaluation des hypothèses, et il a été abouti à : - Il existe une relation statistiquement significative au niveau de signification de 0.05, entre les variables de l’étude représentées à la fois par la qualité du service bancaire électronique. - L’étude a relevé une relation positive au niveau de la signification 0.05 entre chaque dimension de la qualité des services bancaires électroniques en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher Ziane Achour University of Djelfa - Université de Djelfa - Ziane Achour جامعة الجلفة - زيان عاشور en_EN
dc.subject صيرفة الكترونية، جودة، خدمات مصرفية الكترونية، ميزة تنافسية، مصارف جزائرية ، e-banking ، quality ، electronic banking services ، competitive advantage ، Algerian bank ، e_banking ، Qualité ، Services électroniques bancaire ، Avantage concurrentiel ، banques algériennes en_EN
dc.title جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية للمصارف في الجزائر – دراسة ميدانية // The quality of electronic banking services as an input to achieving the competitive advantage of banks in Algeria _ field study en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account