Abstract:
الدراسة المقدمة جاءت ضمن متطلبات نيل شهادة الماستر في علم الاجتماع تخصص علم الاجتماع الاتصال، وكان عنوان بحثنا "تكنولوجيا الإعلام والاتصال وعلاقتها بأداء العمال " حيث قمنا بالدراسة الميدانية لبعض أساتذة إدارة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية.
حيث سنقدم أهم ما جاء فيها:
الإشكالية:
مع ظهور الإنترنت وتطور أساليب الاتصال، وتحويل وظائف التسويق في مختلف المعمليات إلى أعمال الكترونية، أصبح من الضروري تحويل الوظائف والملفات الورقية إلى ملفات الكترونية وأصبحت العلاقات بين منظمات الأعمال والزبائن تتم عن طريق الشبكات الداخلية والخارجية والانترنت، وظهرت إلى وجود مصطلحات جديدة مثل: الأعمال الالكترونية والتسويق الالكتروني، الإدارة الالكترونية، الحكومة الالكترونية.
وفي هذا العصر يتزايد دور تكنولوجيا الإعلام والاتصال في صياغة الحاضر وتشكيل المستقبل كما أنها متطلب أساسي في شتى مجالات الحياة إذ لابد أن تشهد الأوساط المؤسساتية محليا وعربيا وعالميا اهتماما متزايدا بتكنولوجيا الإعلام والاتصال نحو تطوير واقع المؤسسات العمومية وينبغي التعامل معها كمصدر للإنتاج وأداة تساهم بفاعلية في تحقيق أهداف المؤسسة.
وقد طرحنا تساؤلا رئيسيا وهو: هل تكنولوجيا الإعلام والاتصال علاقة في أداء العمال؟
وكانت فرضيات دراستنا كالآتي:
الفرضية العامة: لتكنولوجيا الإعلام والاتصال علاقة في أداء العمال.
الفرضيات الفرعية: * ترتبط مساهمة وسائل الاتصال لتحسين الأداء ارتباطا بالعمل الجماعي
يفضل الأساتذة الأسلوب التقليدي في التدريس ومناقشة الأنشطة.
ولدراسة هذا الموضوع اتبعنا خطة منهجية كما يلي:
الفصل الأول: الإطار المنهجي للدراسة
الفصل الثاني: تكنولوجيا الإعلام
الفصل الثالث: أداء العمال
الفصل الرابع: الإجراءات المنهجية للدراسة الميدانية
الفصل الخامس: عرض وتحليل بيانات الدراسة الميدانية
أما بالنسبة للإجراءات المنهجية فهي كالتالي:
المنهج المتبع: الوصفي التحليلي
التقنيات المستعملة: الملاحظة واستمارة الاستبيان
عينة الدراسة: أساتذة كلية علم الاجتماع بجامعة زيان عاشور الجلفة
ميدان الدراسة: كلية العلوم الانسانية والاجتماعية قسم علم الاجتماع جامعة زيان عاشور الجلفة
وبعد أن قمنا بتجميع البيانات وتفريغها وتحليلها إحصائيا وسوسيولوجيا وجدنا أن فرضيات بحثنا تحققت حيث توصلنا إلى العديد من النتائج نذكر أبرزها:
• أغلب المبحوثين يرون بأن تكنولوجيا الإعلام والاتصال لا تواكب العمل الجماعي اللازم حيث أن تكنولوجيا الاعلام والاتصال وبرغم تطورها وانتشارها الهائل إلا أنها لا تعطي نتائج كما هو المتوقع بالنسبة للتحصيل الدراسي والبحث العلمي وهذا يطرح عدة تساؤلات في نفس المبحوث ليرى أن الاستغلال التكنولوجي بطئ في مجال التحصيل العلمي.
• أغلب الأساتذة يفضلون الطرق التقليدية في التدريس على حساب طرق التكنولوجيا الحديثة وهذا لخبرة المبحوث وإدراكه فعالية التحصيل بالطرق التقليدية حيث أنها تعطي نتائج جيدة.
• أغلب المبحوثين يستخدمون تكنولوجيا المعلومات والاتصال في حياتهم اليومية وهذا طبيعي نظرا لانتشار التكنولوجيا في المجتعات حيث يرى الفرد في يومنا هذا بإلزامية مواكبته التكنولوجيا والعصرنة.
• أغلب المبحوثين يرون بأن تكنولوجيا الإعلام والاتصال لا تواكب تطلعاتهم المهنية والشخصية حيت يستمد المبحوث هذه الإجابة من خبرته المهنية الكبيرة وكيف أن استعمال الطلبة لمجال التكنولوجيا في البحث العلمي سطحي يكاد ينعدم. .
Study summary:
The presented study came within the requirements of obtaining a master's degree in Sociology, specializing in Sociology of Communication.
Where we will present the most important of them:
The problem:
With the advent of the Internet and the development of communication methods, and the conversion of marketing functions in various laboratories into electronic businesses, it became necessary to convert jobs and paper files into electronic files, and the relations between business organizations and customers became carried out through internal and external networks and the Internet, and new terms such as: electronic business appeared. And electronic marketing, electronic management, electronic government.
The role of information and communication technology in shaping the present and shaping the future is increasing. It is also a basic requirement in various fields of life. Institutional circles locally, regionally and globally must witness an increasing interest in information and communication technology towards developing the reality of public institutions. It should be dealt with as a source of production and a tool that contributes effectively to achieving the objectives of the institution.
We have raised a major question: Is information and communication technology related to the performance of workers?
The hypotheses of our study were as follows:
The general hypothesis: Information and communication technology has a relationship with the performance of workers.
Sub-hypotheses: * The contribution of means of communication to improve performance is linked to teamwork
Professors prefer the traditional method of teaching and discussing activities.
To study this topic, we followed a methodological plan as follows:
The first chapter: the methodological framework of the study
Chapter Two: Media Technology
Chapter Three: Workers' Performance
Chapter Four: The methodological procedures of the field study
Chapter Five: Presentation and analysis of field study data
As for the methodological procedures, they are as follows:
Applied method: descriptive analytical
Techniques used: observation and questionnaire
Study sample: Professors of the Faculty of Sociology at Zian Ashour University, Djelfa
Field of study: Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Sociology, Zayan Ashour University, Djelfa
And after we collected and unpacked the data and analyzed it statistically and sociologically, we found that the hypotheses of our research were achieved, as we reached many results, the most prominent of which are:
• Most of the respondents believe that information and communication technology does not keep pace with the necessary teamwork, as information and communication technology, despite its massive development and spread, does not give results as expected in terms of academic achievement and scientific research. This raises several questions in the same respondent to see that technological exploitation is slow in the field of achievement. Scientific.
• Most of the teachers prefer traditional methods of teaching at the expense of modern technology methods, and this is due to the experience of the respondent and his realization of the effectiveness of achievement by traditional methods, as it gives good results.
• Most of the respondents use information and communication technology in their daily lives, and this is normal due to the spread of technology in societies where the individual sees in this day that it is obligatory to keep pace with technology and modernity.
• Most of the respondents believe that information and communication technology does not keep pace with their professional and personal aspirations, as the respondent derives this answer from his extensive professional experience and how students' use of technology in scientific research is superficial and almost non-existent. .