Abstract:
هذه الأطروحة تتضمّن دراسة سيميوأسلوبية لديوان " النخلة و المجداف " للشاعر عزّ الدين ميهوبي ، و هي تتشكّل من مقدّمةٍ تناولتُ فيها إشكالية البحث و أسباب اختيار الموضوع و بعض المصاعب التي اعترضتني أثناء الإنجاز ، ثمّ فصلٍ تمهيدي تطرقت فيه للأسلوبية و السيميائية و طريقة المزج بينهما في تركيب منهجي صالح لدراسة هذا العمل الشعري، بالإضافة إلى ثلاثة فصول ، حيث خصصتُ الفصل الأول لدراسة البنية الإيقاعية ، جمالياتها ، و حمولتها الدلالية ، و من ثَمّ تطرّقتُ في الفصل الثاني للبُنى التركيبية و ما تضمنته من عناصر الاختيار و الانزياح ، أمّا في الفصل الثالث فقد تناولتُ عتبات النصّ و مفاتيحه الدلالية ، لأنهي عملي هذا بخاتمة أجملتُ فيها خلاصة ما توصّلتُ إليه من إمكانيات تتعلّق بهذه المناهج النقدية المعاصرة و قدرتها على دراسة النصوص الأدبية ، إضافة إلى ضرورة البحث بداخل هذه المناهج عمّا يميّز الثقافة العربية و يحفظ لها خصوصيتها.
This is a summary of doctorat under the name of (the stylistic facts in the palm and the paddle) for azzeddine mihoubi . a semio-stylistic study . this summary consists of an troduction in which i tackled the problematic of the research and the reasons behind choosing that subject and some of the issues that i faced in achieving this work. Then there is an introductory chapter where i tried to treat stylistics and semiotics and the way of mixing them in a systematic structure capable of studying this piece of poetry . after that there are 3 chapters in which I devoted the first to studying the rhythmic structure, its esthetic and its significative prospect. Following that I attempted to deal with the synthagmatic structures and what they contained of choice elements and displacement. In the third chapter I discussed the text entrances and its semantic fields, and keywords . to finish the work with a conclusion where summarized what i achieved of possibilities belonging to these modern critic theory, and their ability to study literature texts as well as the importance of the research inside these approaches about what distinguishes the arab culture and what preserves its specificity and uniqueness.
Celle-ci est une approche sémiostylistique tenant l.œuvre poétique ( le palmier et la pagaie) de Azzedine mihoubi . j.ai commence cette approche par un avant propos . puis j.ai défini la théorie stylistique et la théorie sémiologique . puis j.ai étudié dans cette œuvre tous genres de structures , soit rythmiques , ou syntagmatiques, ou significatives en définirant tous les champs lexicales , et les champs sémantiques , et les mots clef ayant relations avec les buts cibles par le poète.
Dans tous cela j.ai soutenu cette approche par certains œuvres concernant ce domaine , soit au niveau théorique ou au niveau pratique .
En suite j.ai mis fin a cette approche en rédigeant une conclusion qui résume les résultats de cette étude.