dc.description.abstract |
ملخص الدراسة:
تحتل القيم بأنواعها المختلفة مكانة هامة في التربية، فالتربية لها نظام قيمي تغرسه في نفوس أبنائها منذ الصغر، وتستمر في تعزيزه عبر مراحل حياة الإنسان المتطورة، لأن القيم تلعب دورا رئيسيا في تشكيل شخصية الإنسان، فهي التي تحدد سلوك الفرد، وتجعله قادرا على التكيف مع الحياة وما فيها من مصاعب وتحديات ومغريات، وتحقق له رؤية واضحة عن معتقداته، كما تساعد على استقرار المجتمع وتماسكه وحمايته من الغزو الثقافي والفكري، لذلك كانت القيم في المناهج المدرسية موضع اهتمام الدراسة.
أهداف الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى :
تحديد القيم في منهاج كتاب التربية الإسلامية لتلاميذ السنة الرابعة متوسط.
التعرف على محتوى المناهج المقترحة.
ربط المنهاج كوثيقة بواقع المتعلمين نظريا.
تبيان دور الأساتذة كفاعل في استخدام المناهج.
معرفة مدى ملائمة القيم في كتاب التربية الإسلامية لسنة الرابعة متوسط.
معرفة مدى تحقيق القيم الدينية في حياة المتعلمين.
منهج الدراسة وأدواتها:
استخدمنا المنهج الوصفي، بأسلوبه تحليل المحتوى، وتكونت عينة الدراسة من عينتين هما منهاج كتاب التربية الإسلامية وأساتذة التربية الإسلامية واللغة العربية، واستخدمت الدراسة أداتين رئيسيتين هما :
أداة تحليل المحتوى لمنهاج مادة التربية الإسلامية و استبيان موزع على أساتذة المادة.
ولتحليل النتائج استخدمنا حساب التكرارات ثم جمع التكرارات وتفريغها في الجداول واستخدما النسب المئوية .
أهم نتائج الدراسة:
أن للمناهج المدرسية دور في التنشئة على القيم الدينية.
أن يراعي المنهج واقع المجتمع وفلسفته وطبيعة المتعلمين وخصائص نموه.
أن يؤكد على أهمية العمل الجماعي وفعاليته.
أن تكون المناهج المدرسية محتواه ذات بعد ديني.
أن تعتمد المناهج المدرسية على أسس دينية اجتماعية أخلاقية وسلوكية.
أن يعد للمناهج مختصون ذوي الخبرة.
Study Summary:
Values of various kinds occupy an important place in education. Education has a valuable system that instills in the minds of its children from the earliest age. values continue to be strengthened through the stages of human life, because they play a major role in shaping the personality of the human being, they change his life and make him face the difficulties, challenges and temptations, and achieve a clear vision of his beliefs, and they also contribute to the stability and cohesion of society and they protect it from cultural and intellectual invasion, This is why the interest of this study is establishing values in school programs.
Study objectives
The goals of this study are:
Determination of ethics in the program of Islamic education book for fourth year students of middle school.
Identify the content of the proposed program.
Link the program as a document by the reality of learners in theory.
Demonstrate the role of teachers as an actor in the use of this program.
Knowing the appropriateness of the ethics in the book of Islamic Education for the fourth year.
knowing the extent to which religious values exist in the lives of learners.
Study Methodology and Tools:
We used the descriptive approach, in its style of content analysis, and the study sample consisted of two samples: the program of Islamic education book and the teachers of Islamic education and Arabic language.
The study used two main tools:
Content analysis tool for Islamic program and a questionnaire distributed to the professors of the article.
To analyze the results, we used the calculation of frequencies and then we collected the duplicates and dumped them in the tables and used the percentages.
Main results of the study:
School programs have a role in the formation of religious values(ethics).
The program should take into account the reality of society, its philosophy, the nature of learners and the characteristics of its growth.
To emphasize the importance of collective action and its effectiveness.
The program should be of a religious dimension.
Adopt School programs on religious, social, moral and behavioral basis. |
en_EN |