dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة الى اقتراح برنامج حركي لتنمية الذكاء الحركي لفئة أطفال الروضة من 4 الى 5 سنوات، وذلك من خلال التعرف على أسس بناء البرامج الحركية لأطفال الروضة، واقتراح برنامج من طرف الباحث والتأكد من مدى مساهمته في تنمية الذكاء الحركي لدى أطفال الروضة، وأيضاً التعرف على دور الأنشطة الحركية في تطوير الجاب العقلي المتعلق بالحركة لدى الأطفال. منهج الدراسة: اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج التجريبي من خلال التصميم التجريبي الحقيقي بعينتين ضابطة وتجريبية بقياس قبلي وقياس بعدي. مجتمع الدراسة: تمثل في الأطفال المرتاديين للرياض بالجلفة وبالبالغ عددهم 290 طفل يتوزعون على ما يقارب 23 روضة معتمدة من طرف مديرية النشاط الاجتماعي. عينة الدراسة: نظراً لطبيعة الدراسة التي تعتمد على المنهج التجريبي فإن عينة الدراسة تم اختيارها بطريقة عشوائية بسيطة بحجم 20 طفل من مجموع أطفال روضة مارية البالغ عددهم 50. أدوات جمع البيانات: اختبارات الذكاء الحركي التي أعدها عصام الدين شعبان وآخرون 2008، والمتمثلة في اختبارات (إسقاط الكرة، اللف حول الدائرة، المسطرة الملونة واليدين، الصوت والحركة، المشي للدائرة). نتائج الدراسة: ومن خلال عرضنا لنتائج الاختبارات الاحصائية للفرضيات الجزئية تبين لنا تحقق كل الفرضيات وكانت النتائج العامة كالتالي: • لا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الذكاء الحركي للمجموعة التجريبية والضابطة في القياس القبلي. • لا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الذكاء الحركي للمجموعة الضابطة بين القياس القبلي والبعدي. • توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات الذكاء الحركي للمجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج الحركي المقترح، لصالح المجموعة التجريبية. • توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الذكاء الحركي للمجموعة التجريبية بين القياس القبلي والبعدي، لصالح القياس البعدي. وقد توصلت نتائج الدراسة الى أن البرنامج الحركي المقترح المعتمد على المهارات الحركية الأساسية (التوازن والرمي والقفز والمسك والركض) يساهم في تنمية الذكاء الحركي لفئة الأطفال من 4-5 سنوات برياض الأطفال. الكلمات المفتاحية: الذكاء الحركي، البرنامج الحركي، المهارات الحركية، الأطفال، رياض الأطفال
A thesis presented to get a PhD in the field of adapted physical activity At Ziane Achour University of in Djelfa Student: Allaba Brahim Supervisor: Dr.Messoudi Tahar Study Goals: This study aims to suggest a motor program to develop motor intelligence for kindergarten children from 4 to 5 years, by identifying the basis for building motor programs for kindergarten children, and proposing a program by the researcher and making sure it will develop motor intelligence for kindergarten children, as well as identifying the role of motor activities in developing the mental growth related to movement in children. Methodology: e used the experimental approach through the real experimental design with control and experimental samples with a pre and post measurement. Study population: it composed from290 children that attending kindergarten in Djelfa city, distributed in approximately 23 kindergartens approved by the Directorate of Social Activity. Study Sample: since we were using the experimental approach, the study sample was chosen in a simple random way, 20 children out of a total of 50 kindergarten children. Data collection tools: Kinetic intelligence tests prepared by Essam El-Din Shaaban and others 2008, which are: tests (dropping the ball, spinning around the circle, colored ruler and hands, sound and movement, walking to the circle). The results of the study: after realizing the statistical tests of the partial hypotheses, it became clear to us that all the hypotheses were true and the general results were as follows: • There are no statistically significant differences between the mean scores of motor intelligence for the experimental group and the control in the pre-measurement. • There are no statistically significant differences between the mean scores of motor intelligence for the control group between pre and post measurement. • There are statistically significant differences between the mean scores of motor intelligence for the experimental group and the control in the post measurement after applying the proposed motor program, in favor of the experimental group. • There are statistically significant differences between the mean scores of motor intelligence for the experimental group between pre and post measurement, in favor of post measurement. The results of the study found that the proposed motor program based on basic motor skills (balance, throwing, jumping, grabbing and running) contributes to the development of motor intelligence for children from 4-5 years in kindergarten.
l’objet de cette recherche est d’étudier l’impact d’un programme moteur suggéré sur le développement de l’intelligence motrice chez les enfants âgés de 4-5 ans dans les crèches en identifiant les bases de construction de ces programmes , ainsi que l'identification du rôle des activités motrices dans le développement de la croissance mentale liée au mouvement chez les enfants. Méthodologie : il s’agit d’une étude expérimentale en utilisant deux échantillons : expérimental et témoin, en réalisant un pré-test et un post-test. La population de l’étude : composé de 290 enfants qui fréquentent 23 crèches dans la ville de Djelfa, approuvée par la direction des activités sociales L’échantillon : l’étude porte sur 20 de 50 enfants dans la crèche de MARIA et on a utilisé la méthode aléatoire en échantillonnage en raison de son caractère approprié avec la nature de l’étude. Outils de collecte de données : teste d’intelligence motrice de ISSAM EDDINE CHAABAN et Al ( 2008) , qui contient : ( lancer la balle, tourner autour du cercle, règle colorée et mains, son et mouvement, marcher vers le cercle) Résultats d’étude : après avoir réalisé les tests statistiques des hypothèses partielles, il nous est apparu clairement que toutes les hypothèses étaient vraies et les résultats généraux étaient les suivants: - Il n'y a pas de différence statistiquement significative entre les scores moyens d’intelligence motrice pour le groupe expérimental et temoin dans le pré-test - Il n'y a pas de différence statistiquement significative entre les scores moyens d’intelligence motrice pour le groupe temoin entre le pré-test et le post-test. - Il existe des différences statistiquement significatives entre les scores moyens d'intelligence motrice pour le groupe expérimental et le temoin dans le post-test après l’application du programme moteur proposé, en faveur du groupe expérimental - Il existe des différences statistiquement significatives entre les scores moyens d'intelligence motrice pour le groupe expérimental entre pré-test et post-test, en faveur du post-test. |
en_EN |
dc.subject |
الذكاء الحركي، البرنامج الحركي، المهارات الحركية، الأطفال، رياض الأطفال ، Motor intelligence, Motor program, Motor skills, Children, Kindergarten ، intelligence moteur, programme moteur, motricité, enfant, crèche |
en_EN |