Abstract:
ملخص الدراسة باللغة العربية :
هدفت الدراسة إلى كشف العلاقة بين الذكاء الانفعالي و التفاؤل لدى الطلبة الجامعيين المقبلين على التخرج ، و أيضا التعرف على ما إذا كانت هناك علاقة بين أبعاد الذكاء الانفعالي و المتمثلة في ( معرفة الانفعالات الذاتية ، التعاطف ، تنظيم الانفعالات ، تسيير الانفعالات ) و التفاؤل ، حيث اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي ، و قمنا بتطبيق مقياس الذكاء الانفعالي من إعداد جميلة بن عمور و مقياس التفاؤل من إعداد أحمد عبد الخالق ، و تم توزيعهم على عينة الدراسة التي بلغت 56 طالبة و طالب خلال شهري أفريل و ماي 2021 ، و تمت المعالجة الإحصائية للنتائج بواسطة برنامج spss ، و بعد القيام بالمعالجة ، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية :
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الانفعالي و التفاؤل لدى الطلبة الجامعيين المقبلين على التخرج .
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين معرفة الانفعالات الذاتية و التفاؤل لدى الطلبة الجامعيين المقبلين على التخرج .
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التعاطف و التفاؤل لدى الطلبة الجامعيين المقبلين على التخرج .
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تنظيم الانفعالات و التفاؤل لدى الطلبة الجامعيين المقبلين على التخرج .
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تسيير الانفعالات و التفاؤل لدى الطلبة الجامعيين
المقبلين على التخرج .
الكلمات المفتاحية : الذكاء الانفعالي / التفاؤل / الطلبة الجامعيين .
Study summary in English :
The study aimed at the relationship between emotional intelligence and optimism among university students who are about to graduate , And also to determine whether there is a relationship between the dimensions of emotional intelligence represented in (knowledge of subjective emotions, empathy, emotion regulation , managing emotions and optimism). And where we relied in our study on the descriptive approach, and we applied the emotional intelligence scale prepared by Jamila Bin Amour and the optimism scale prepared by Ahmed Abdel Khaleq, and they were distributed to the study sample, which amounted to 56 students during the months of April and May 2021, and the treatment was done Statistical results using the spss program, and after processing, the study reached the following results:
There is a statistically significant relationship between emotional intelligence and optimism among university students who are about to graduate.
There is a statistically significant relationship between knowledge of subjective emotions and optimism among university students who are about to graduate.
There is a statistically significant relationship between empathy and optimism among university students who are about to graduate.
There is a statistically significant relationship between the regulation of emotions and optimism among university students who are about to graduate.
There is a statistically significant relationship between the management of emotions and optimism among university students Those who are about to graduate.
The key words : emotional intelligence\ optimism undergraduate\ students