Abstract:
ملخص الدراسة باللغة العربية:
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على العلاقة القائمة بين الضغط النفسي والعنف في الوسط المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، من اجل ذلك استعانت الباحثه بعينة عشوائية، وبلغت عينة الدراسة ( 50) تلميذا وتلميذة من جميع الاقسام: (المستوى الاول، الثاني والثالث ثانوي) من ثانوية "الشيخ عبد الحميد بن باديس" ولاية الجلفة، بلدية عين معبد، وقد استخدم المنهج الوصفي الذي يتناسب مع موضوع الدراسة، وتمثلت ادوات الدراسة في مقياس الضغط النفسي واخر خاص بالعنف في الوسط المدرسي، ومن الاساليب الاحصائية نذكر معامل الارتباط بيرسون واختبار" ت" لحساب الفروق بين افراد العينة، وقد تم التحقق من الصدق والثبات لكل الأداتين وتوصلت الدراسة الى نتائج التالية:
- توجد علاقة ذات دلاله احصائية بين الضغط النفسي والعنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية.
- لا توجد فروق داله إحصائيا بين درجات افراد العينة على مقياس الضغوط النفسية تعزى لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق داله احصائيا بين درجات افراد العينة على مقياس الضغوط النفسية تعزى لمتغير التخصص.
- لا توجد فروق داله احصائيا بين درجات افراد العينة على مقياس العنف المدرسي تعزى لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق داله احصائيا بين درجات افراد العينة على مقياس العنف المدرسي تعزى لمتغير التخصص.
ملخص الدراسة بالأجنبي:
Abstract :
The purpose of this study,which identified the relationship between psychological stress and violence in the school environment among high school students, for that hired the research group random sample stratified and reached the study sample 50 students from all sections (level 1,2,3 secondary) from the high school abd Al Hamid Ben badisse,has been used as a descriptive approach correlative that fits with the theme of the study,and consisted study tools in psychological stress scale and other special violence in the school environment and statistical methods recall and Test(t) to calculate the differences between the sample Pearson correlation coefficient was verification of the validity and reliability of both the tools and the study found the following results :
- There are correlation significant correlation between psychological stress and violence in the school environment among high School students.
- There are no differences between the scores of the sample on the psychological stress scale due to the variable sex.
- There are no differences between the scores of the sample on the psychological stress scale due to the variable specialization.
- There are no differences between the scores of respondents on violence in the school environment scale due to the variable sex.
- There are no differences between the scores of respondents on violence in the school environment scale due to the variable specialization.