dc.description.abstract |
ملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الأمن النفسي وعلاقته بتقدير الذات لدى تلاميذ الثالثة ثانوي، والكشف عن الفروق بينهم في كل من مستوى الأمن النفسي وتقدير الذات في متغير التخصص. ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتطبيق مقياسي الأمن النفسي من إعداد (زينب شقير، 2005) يتكون من (54) فقرة ومقياس تقدير الذات صمم من طرف (كوبر سميث،1967)وأعده (عبد الحميد،1985)، وقام بتقنينه على البيئة الجزائرية (معمرية بشير، 2008) والذي يتكون من 25 فقرة. وتم إختيار عينة عشوائية من تلاميذ الثالثة ثانوي تكونت من (54) تلميذا وتلميذة، مستخدمين المنهج الوصفي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنه :
- مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى تلاميذ الثالثة ثانويمتوسط.
- مستوى تقدير الذات لدى تلاميذ الثالثة ثانويمرتفع.
- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين مستوى الأمن النفسي وتقدير الذات لدى تلاميذ الثالثة ثانوي.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي تعزى لمتغير التخصص (علمي/ أدبي ).
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تقدير الذات لدى تلاميذ الثالثة ثانوي تعزى لمتغير التخصص (علمي/ أدبي ).
Abstract :
The study aimed to identify the level of psychological security and its relationship to the self-esteem of the third secondary school students,And the detection of the differences between them in the level of psychological security and self-esteem in the variable of specialization.To achieve the objectives of the study, we applied the two psychological security scales prepared by (Zainab Choucair, 2005) consisting of (54) items and a self-esteem scale designed by (Cooper Smith, 1967) and prepared by (Abdul Hamid, 1985), and standardized on the Algerian environment (Maamaria Bashir , 2008), which consists of 25 paragraphs.
A random sample was selected from the third secondary school students, consisting of (54) male and female students, using the descriptive approach. The results of the study showed that:
- The level of psychological security for the third intermediate school students.
- The level of self-esteem of the third secondary school students is high.
- There is a statistically significant relationship between the level of psychological security and self-esteem among the third secondary school students.
- There are statistically significant differences in the level of feelings of psychological security among the third secondary students due to the variable of specialization (scientific / literary).
- There are no statistically significant differences in the level of self-esteem of the third secondary school students due to the variable of specialization (scientific / literary).
Resume :
L'étude visait à identifier le niveau de sécurité psychologique et sa relation avec l'estime de soi des élèves du troisième secondaire.Et la détection des différences entre eux dans le niveau de sécurité psychologique et d'estime de soi dans la variable de spécialisationPour atteindre les objectifs de l'étude, nous avons appliqué deux échelles de sécurité psychologique préparées par (Zainab Shukair, 2005) composées de (54) items et une échelle d'estime de soi conçue par (Cooper Smith, 1967) et préparée par (Abdul Hamid, 1985 ),Et il l'a codifié sur l'environnement algérien (Maamaria Bashir, 2008), qui se compose de 25 paragraphes. Un échantillon aléatoire a été sélectionné parmi les élèves de troisième secondaire, composé de (54) élèves de sexe masculin et féminin, en utilisant l'approche descriptive. Les résultats de l'étude ont montré que :
- Le niveau de sécurité psychologique des élèves de troisième.
Le niveau d'estime de soi des élèves du troisième secondaire est élevé.
- Il existe une relation statistiquement significative entre le niveau de sécurité psychologique et l'estime de soi chez les élèves de troisième secondaire.
- Il existe des différences statistiquement significatives dans le niveau de sentiment de sécurité psychologique chez les élèves de troisième secondaire en raison de la variable de spécialisation (scientifique/littéraire).
- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le niveau d'estime de soi des élèves de troisième secondaire en raison de la variable de spécialisation (scientifique / littéraire). |
en_EN |