dc.description.abstract |
الملخص :
هدفت الدراسة الحالية الى معرفة ان كانت هناك علاقة بين اساليب المعاملة الوالدية والسلوك العدواني عند تلاميذ الطور الابتدائي للسنة الرابعة والخامسة ابتدائي بابتدائية الشهيد الدمعي يوسف ببلدية المجبارة ولاية الجلفة ، والذين تتراوح أعمارهم من 10 الى 12 سنة لأن هذه المرحلة العمرية من الطفولة هي من بين الفترات التي يعانون منها من السلوك العدواني ، وتم استخدام مقياسي " السلوك العدواني و صورة الأم " لأساليب المعاملة الوالدية المتبعة من قبل الوالدين في تربية أبنائهم بشقيها الايجابي والسلبي ومعرفة مدى العلاقة الارتباطية بينهم ، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي في هذه الدراسة ، وتم اختيار عينة تتكون من 20 تلميذ ، واستخدم معامل الارتباط بيرسون كأداة احصائية لمعالجة البيانات الخاصة بهذه الدراسة.
وقد تم التوصل الى انه توجد علاقة ايجابية بين اساليب المعاملة الوالدية والسلوك العدواني لدى تلاميذ الطور الابتدائي.
الكلمات الدالة: اساليب المعاملة الوالدية ، السلوك العدواني ، تلاميذ الكور الابتدائي ، العلاقة .
Summary :
The current study aimed to find out if there was a relationship between parental treatment methods and aggressive behavior among primary school students of the fourth and fifth year of primary school at Al-Shahid Al-Dama’i Yusef Elementary in the municipality of Al-Mujbara, the state of Djelfa, whose ages range from 10 to 12 years because this age stage of childhood is among the periods which they suffer from aggressive behavior, and the “aggressive behavior and mother’s image” scales were used for the parental treatment methods followed by parents in raising their children, both positive and negative, and to know the extent of the correlation between them. Of 20 students, Pearson's correlation coefficient was used as a statistical tool to process the data for this study.
It has been concluded that there is a positive relationship between parental treatment methods and aggressive behavior among primary school students.
Key words: Parental treatment methods, aggressive behavior, primary school students, relationship. |
en_EN |