dc.description.abstract |
ملخص الدراسة :
أولا : ملخص الدراسة باللّغة العربية :
عنوان المذكرة : (المشكلات السلوكية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى التلاميذ المحرومين من بيئتهم الأسرية).
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين المشكلات السلوكية والتوافق النفسي وأهم المشكلات السلوكية وأكثرها شيوعا لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من الرعاية الأسرية، بالإضافة إلى التعرف على مدى اختلاف تلك المشكلات لدى التلاميذ المحرومين باختلاف متغير الجنس، السن، الحالة الاجتماعية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، وبلغت عينة الدراسة(30) تلميذ وتلميذة من متوسطة حمو محمد – الجلفة - وأعمارهم كانت ما بين 11إلى 16سنة كما تم استخدام مجموعة من الأدوات (قائمة المقابلة التشخيصية لمشكلات الأطفال)من إعداد الباحث السيد (محمد عبد الرحمــان)، بالإضافة إلى استخدام اختبار من الاختبارات الشخصية للمرحلة الإعدادية و الثانوية ''لعطية محمود هنا'' ومن أهم الأساليب التي استخدمتها الباحثة النسب المئوية والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري ومعامل الارتباط بيرسون واختبار T، وتحليل التباينA NOVA وكانت فرضيات الدراسة كالتالي :
- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المشكلات السلوكية والتوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات السلوكية تعزى لمتغير الجنس السن و الحالة الاجتماعية.
ج
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي تعزى لمتغير الجنس، السن والحالة الاجتماعية.
وخرجت الدراسة بنتائج أهمها :
- توجد علاقة بين المشكلات السلوكية والتوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات السلوكية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية تعزى لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات السلوكية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية تعزى لمتغير السن .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات السلوكية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية تعزى لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية تعزى لمتغير السن.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المحرومين من بيئتهم الأسرية تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية .
ثانيا : ملخص الدراسة باللّغة الأجنبية :
Title of the note: Behavioral problems and their relationship to compatibility among students deprived of their family environment
Name of the student : Azzouz haiziya .
Name of supervisor : Giraa Fathi .
Study Summary:
Title of the note: "Behavioral problems and their relation to the psychological compatibility of students deprived of their family environment"
The present study aimed to identify the relationship between behavioral problems and psychological compatibility and the most important behavioral problems and the most common among students in the middle school deprived of family care, in addition to identify the extent of these problems in disadvantaged students according to the variable sex, age, (30) students and students from the middle of Hammo Mohammed - djalfa - and their ages were between 11 to 16 years, and was used a set of tools, "the diagnostic interview list of children's problems," prepared by the researcher, "Mohamed AbdeleRahman The most important methods used by the researcher were percentages, mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient, T test, and analysis of variance A NOVA. The hypotheses of the study were as follows: :
- There is a statistically significant relationship between the behavioral problems and the psychological compatibility of the middle school students who are deprived of their family environment.
- There are statistically significant differences in behavioral problems due to the gender variable age and social status.
د
- There are significant differences in psychological compatibility due to gender, age and social status.
The study produced the following results:
- There is a relationship between the behavioral problems and psychological compatibility of students in the middle school deprived of their family environment
- There are no statistically significant differences in behavioral problems among middle school students who are deprived of their family environment due to gender variable
- There are no statistically significant differences in behavioral problems among middle school students who are deprived of their family environment due to age variable
- There are no statistically significant differences in behavioral problems among middle school students who are deprived of their family environment due to the variable of social status
- There are statistically significant differences in psychological compatibility among middle school students deprived of their family environment due to gender variable
- There are no statistically significant differences in the psychological compatibility of the students of the intermediate education stage deprived of their family environment due to the variable age
- There are differences of statistical significance in the psychological compatibility of students in the middle school deprived of their family environment due to the variable social situation. |
en_EN |