DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

فعالية برنامج مقترح قائم على استراتيجية القصة الدينية لتنمية التواصل اللفظي لدى عينة من تلاميذ السنة ثالثة متوسط الجلفة

Show simple item record

dc.contributor.author بن غليسي, سعاد
dc.date.accessioned 2023-11-13T01:34:13Z
dc.date.available 2023-11-13T01:34:13Z
dc.date.issued 2023-11-13
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5559
dc.description.abstract ملخص: هدفت هذه الد ا رسة إلى اكتشاف فعالية برنامج مقترح قائم على است ا رتيجية القصة الدينية لتنمية التواصل اللفظي، حيث بلغ عدد أف ا رد العينة ) 06 ( تلميذا في السنة الثالثة متوسط بمتوسطة )المجبارة الجديدة( مقسمين إلى مجموعة ضابطة ) 06 ( تلميذ ومجموعة تجريبية 06 ( تلميذ. ( تم استخدام المنهج التجريبي واختيار العينة بطريقة العينة العشوائية البسيطة، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم تطبيق مقياس المها ا رت الاجتماعية )التواصل اللفظي( وبرنامج مقترح قائم على القصة الدينية، وبعد الحصول على البيانات قمنا بالمعالجة الإحصائية لفرضيات . SPSS الد ا رسة بالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية كشفت نتائج الد ا رسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج التلاميذ في مجموعتي الد ا رسة في التواصل اللفظي لصالح المجموعة التجريبية، مما يبين فاعلية البرنامج المقترح القائم على است ا رتيجية القصة الدينية في تنمية التواصل اللفظي لتلاميذ السنة الثالثة متوسط. حيث تقترح الباحثة انتهاج طريقة التدريس بالقصة الدينية في نشاطات اللغة العربية بغرض دعم مهارة التواصل اللفظي لدى التلاميذ. ------------------------------- -------------------- ملخص الدراسة ~ 2 ~ Résumé: Cette étude visait à découvrir l'efficacité du programme basé sur l'histoire religieuse pour développer la communication verbale, où le nombre de répondants (60) élèves de troisième année moyenne, à l'établissement de (Nouvelle Modjbarah) divisée en un groupe témoin (30) élève et le groupe expérimental (30) élèves. On a utilisé la méthode expérimentale et échantillon aléatoire simple, et pour atteindre les objectifs de l'étude on a appliqué l'échelle des compétences sociales (communication verbale) et le programme de l'histoire religieuse, après avoir obtenu les données, nous fîmes un traitement statistique des hypothèses de l'étude à l'aide de (SPSS) Les résultats de l'étude c'est qu'il y a des différences statistiquement significatives entre le groupe témoin et le groupe expérimental au niveau de la communication verbale en faveur du groupe expérimental. Donc le chercheur propose l'application de la méthode -l'histoire religieuse- dans les activités de langue arabe afin de soutenir les compétences de communication verbale chez les élevés. ------------------------------- -------------------- ملخص الدراسة ~ 3 ~ Abstract: This study aimed to reveal the affect of a proposed program based on religious story on verbal comunication with pre and post test design. The sample were 60 students selected randomly from 3rd grade of "Elmodjbara el jadida" middle school and divided to 30 students of control groupe and 30 students of experimental group. The measurements were done by social skills scale (verbal communication) and a proposed program based on the religious story prepared by the researcher. The validity and stability of the scale and the program were verified in the appropriate ways. The program was applied to the experimental group only. The statistical analysis of the data of the study using SPSS using the following statistical techniques: (Alfa-cronbach coefficient) of the validity, the internal consistency and (T) test. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the results of students in two groups in the verbal communication in favor of the experimental group, indicating the effectiveness of the proposed program based on the strategy of the religious story in the development and control of verbal communication for the students of the third year average. Finally, the researcher came out with recommendations and suggestions. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher غريب حسين en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-45;
dc.subject استراتيجية القصة الدينية التواصل اللفظي en_EN
dc.title فعالية برنامج مقترح قائم على استراتيجية القصة الدينية لتنمية التواصل اللفظي لدى عينة من تلاميذ السنة ثالثة متوسط الجلفة en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account