dc.description.abstract |
ملخــص الدارســـة :
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الأنشطة اللاصفية ودورها في التفاعل الصفي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين ببعض ابتدائيات مدينة الجلفــة، وقـد بلغت عينة الدراسـة (28) معلما منهـم (08) ذكـور و (22) إناث ، وقد تم إختيار العينـة بطريقة قصدية عن طريق المعايـنة غيـر العشوائيـة مستخدميـن في دراستنـا المنهج الوصفـي التحليلي ، كما تم جمع البيانات بتطبيق مقياس التفاعل الصفي والمقابلة والذي تم التأكد من خصائصه السيكومترية ، وقد قمنا بالمعالجة الإحصائية لفرضيات الدراسة بالاستعانة ببرنامج (spss) باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية هي: النسب المئوية المتوسط الحسابي ، معامل ارتباط بيرسون ، ألفاكرونباخ ، إختبار (ت) ، وانطلاقا من التساؤلات المطروحة قمنا بصياغة الفرضيات التالية:
الفرضية العامة: للأنشطة اللاصفية دور في التفاعل الصفي للتلاميذ في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين . - الفرضيات الفرعية: الفرضية الأولى: للأنشطـة اللاصفيــة دور في تفاعـــل التلميـــذ مــــــــــــــــع المعلم من وجهة نظر المعلمين .
- الفرضية الثانية: الأنشطة اللاصفيـة لهـا دور في تفاعــل التلميــذ مع التلميــذ من وجهــــــــــــــة نظر المعلمين. - الفرضية الثالثة: الأنشطة اللاصفية ليس لها دور في تفاعل التلميذ مع ذاته من وجهــــــــــة نظر المعلمين. – الفرضية الرابعة: الأنشطة اللاصفية ليس لها دور في تفاعـل التلميــذ مع المنـــهاج مـــــــــــــــن وجهة نظر المعلمين.
حيث تحققت الفرضية العامة القائلة: للأنشطة اللاصفية دور في التفاعل الصفي للتلاميـذ في المرحلة الابتدائيـة من وجهـة نظـر المعلميــن ، وأيضا تحققـت الفرضيـة الأولـى ، بينـما الفرضية الثالثة والرابعة لم تتحققا وذلك يعني قبول الفرضية البديلة و رفض الفرضية الصفرية ، ومنه نستخلص بأن الأنشطة اللاصفية دور في التفاعل الصفي للتلاميذ في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر الأساتذة وذلك نتيجة لفعالية هذه الأنشطة .
Study Summary :
The current study aims to reveal the extracurricular activities and its role in the interactions among elementary school students from the perspective of teachers in some initial sell GILF city, amounted to a sample study (28) from milestone (08) indicated or female (22), his eye was chosen groups by Non-indiscriminate criteria listed in users: a description of the analytical approach, the data were collected by applying a scale interactions and the interview in which he confirmed the psychometric properties, and we have statistical treatment for the study hypotheses using a program (spss) Using a combination of statistical methods are: percentages arithmetic, Pearson correlation, alvakronbakh, test (t), and judging from the questions we have formulated the following hypothesis:
The General hypothesis: the role of extracurricular activities in the interactions of pupils in primary school from the viewpoint of teachers. -Hypotheses: first hypothes is: the role of extracurricular activities in interaction with the teacher pupil from the viewpoint of teachers.
-The second Hypothes extracurricular activities play a role in female interaction y with y ' from the viewpoint of teachers. -The third Hypothes: An extracurricular activity has no role in the student's interaction with the teacher's view of itself. -Extracurricular activities has no role in the student's interaction with the curriculum of nzoralmalmine point.
– The fourth Hypothes: extracurricular activities has no role in the student's interaction with the curriculum from the viewpoint of teachers.
With the general premise that extracurricular activities: role in interactions ltlami y in primary stage of modeling standpoint, and also achieved the first proposition, between the third and fourth hypothesis is not fulfilled and that means accepting the alternative hypothesis and null hypothesis is rejected, it Conclude that the role of extracurricular activities in the interactions of pupils in primary school from the viewpoint of teachers as a result of the effectiveness of these activities. |
en_EN |