Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج مقترح لتخفيض اضطرابات الانتباه لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية، كما اعتمدت على المنهج التجريبي، وبلغ عدد أفراد الدراسة (30) تلميذا و تلميذة من تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من مدرسة لقرادة بلقاسم الابتدائية بالجلفة مقسمين إلى (مجموعة تجريبية 15) و (مجموعة ضابطة 15) و لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات الانتباه من إعداد الأستاذ الدكتور فتحي مصطفى الزيات و تم التحقق من صدق و ثبات المقياس بالطرق المناسبة، وتم تطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية و استبعاد المجموعة الضابطة لتكون شاهدة على فاعلية البرنامج، كما تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: معامل ألفا كرونباخ لحساب الثبات و صدق الاتساق الداخلي لحساب الصدق، واختبار ( ت ) لمجموعة واحدة واختبار ( ت ) لمجموعتين الضابطة و التجريبية.
و كشفت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج التلاميذ في مجموعتي الدراسة في صعوبات الانتباه لصالح المجموعة التجريبية مما يبين فاعلية البرنامج المقترح لتخفيض اضطرابات الانتباه لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية، وخرجت الطالبة بمقترحات.
Abstract:
This study aimed at detecting the effectiveness of a proposed program to reduce attention difficulties among a sample of primary school students, It also relied on the experimental approach, The total number of students (30) students and students from the third year of primary school from the school of Lougrada Belkacem primary in Djelfa city into ( 15 for experimental group) and (15 for control group), To achieve the objectives of the study was used to measure the diagnostic assessment of attention difficulties prepared by Prof. Dr. Fathi Mustafa Zayat, and verified the validity and stability of the scale by appropriate methods, The program was applied to the experimental group and the control group was excluded to be a witness to the effectiveness of the program, The following statistical methods were used: Alpha Kronbach coefficient for stability calculation, internal consistency for honesty calculation, and T-test for control and experimental groups.
The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the results of the students in the two study groups in attention difficulties in favor of the experimental group, indicating the effectiveness of the proposed program to reduce attention difficulties among a sample of primary school students, and The student came out with recommendations.