Abstract:
تهدف الدراسة الحالية إلى البحث على نوع العلاقة بين الاتصال الإداري والرضا الوظيفي عن عينة من أساتذة التعليم الثانوي بثانوية الشيخ النعيم النعيمي ، وكذلك الكشف على مدى فاعلية عملية الاتصال الإداري ومستوى الرضا الوظيفي ، بالإضافة إلى البحث في الفروق واثر كل من متغيري ( الجنس والخبرة ) في الاتصال الإداري والرضا الوظيفي ، تم إتباع المنهج الوصفي وتكونت العينة من 47 أستاذ وأستاذة ، استخدم مقياس الاتصال الإداري إعداد ( المطرفي ، 2012 ) ومقياس الرضا الوظيفي إعداد ( بوظريفة و آخرون ،2007 ) .
استخدمت الأساليب الإحصائية التالية : المتوسطات الحسابية ، الانحرافات المعيارية ، معامل الارتباط بيرسون ، اختبار (t) لدلالة الفروق ، وتحليل التباين الأحادي (ANOVA) .
تمت المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) .
وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية :
1-توجد علاقة ارتباطيه قوية وموجبة وطردية بين الاتصال الإداري والرضا الوظيفي.
2-مستوى الاتصال الإداري منخفض.
3-مستوى الرضا الوظيفي منخفض .
4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى الاتصال الإداري.
5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاتصال الإداري تعزى لمتغير الخبرة .
6- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى الرضا الوظيفي .
7- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي تعزى لمتغير الخبرة .
من أهم توصيات هذه الدراسة انه يجب تحديث الاتصال الإداري وجعله مواكبا للتطورات الحاصلة في العالم ،وان يكون الأساتذة على دراية تامة بجميع أنماط الاتصال بالمؤسسات التربوية الجزائرية على أساس أن الاتصال الإداري يضمن سيولة المعلومة ويسهلها داخل المؤسسة التربوية .وان يعتمد على تجارب منظومات تربوية عالمية في هذا المجال .
Study Summary
The following study aims at finding the kind of relationship that exist between occupational satisfaction and Administrative Communication for a sample of secondary school teachers in Naeem Noaimi lyceé . the study also aims at revealing the extent of effectiveness of Administrative Communication and the level of Satisfaction . Also , the impact of the two Variables Gendre And Age is going to be investigated . .The descriptive method has been selected .
The Sample consisted of 47 teachers with the use of the Administrative communication Standard (Metrfi 2012) and the Occupational satisfaction standard (Boudrifa and Others 2007) . The following statistical methods has been used in the study : Arithmetic means,Standard deviations , Pearson Corfelation Coefficient , T test for significant correlations and ANOVA analysis of Variance . Social Package for Statistical Science has been used for the Analysis of Data and the Results of the study were as follows :
1- There is a strong ,positive Correlation between Administrative Communication and Occupational satisfaction .
2- the level of Administrative Communication is low
3- the level of Satisfaction in the Workplace is low
4-the Absence of Differences with Statistical significance between Males and Females regarding Administrative Communication .
5-the absence of differences with statistical significance regarding Administrative Communication as a result of Experience .
6- The presence of differences with statistical significance between males and females regarding occupational satisfaction .
7- The absence of differences with statistical significance regarding Occupational satisfaction as a result of the Experience Variable . Upon making this study, we recommand that the methods of Communication be updated to keep pace with the latest advances in communication technologies . The teacher should be aware of all means of communication in his workplace as Administrative Communications garantee and facilitate the flow of information . Finally , the experience of well-known educational organizations should be benifited from