Abstract:
هـدفت الدراسة الحالية الى التعرف على العلاقة بين التكيف المدرسي بالحرمان العاطفي فـي مرحـلة التعـليم الابتـدائي باخـتلاف متغـير الجـنس ،النسب و قـد استـخدم الباحـثتين المنهـج الوصفي الارتباطي و المقارن ، حيث بلغـت عيـنة الـدراسة (60) تـلميذ و تـلميذة مـن بعض المدارس" إبتدائية صادقي الصادق و ابتدائية سي احمد بن عطية وابتدائية 1 نوفمبرو ابتدائية زريعة عبد القادر " بـمدينة الجـلفة، و كانـت أعـمارهم تـتراوح ما بـين 07 سـنوات الى 11 سـنة، حيث تـم اسـتخدام استبيان التكيف المدرسي من اعداد فاطمة حولي (2011) ومـقياس الحرمان العاطفي مـن إعـداد سلمان فاطمة احمد (2002)، و مـن أهـم الأسالـيب الإحصائية التي اسـتخدمها الباحـثتين في الدراسة الحالية: النـسب المـئوية و المـتوسط الحـسابي و الانـحراف المعـياري، واختبار معامل الارتباط برافيس برسون و اختبـار" ت" للفـروق(T.test )، و للإجابة على فرضـيات الـدراسة التي كانت كالـتالي :
فرضية عامة
1/توجد علاقة بين التكيف المدرسي والحرمان العاطفي لدى الطفولة المسعفة.
وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام نظام (spss)
تـم التوصل الى النـتائج الـتالية :
-لا توجد علاقة بين التكيف المدرسي والحرمان العاطفي لدى الطفولة المسعفة.
-لا توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور و الاناث في درجات التكيف المدرسي لدى الطفولة المسعفة
-توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور و الاناث في درجات الحرمان العاطفي لدى الطفولة المسعفة
-لا توجد فروق دالة احصائيا بين مجهولي النسب و معروفي النسب في درجات التكيف المدرسي في مركز الطفولة المسعفة
-توجد فروق دالة احصائيا بين مجهولي النسب و معروفي النسب في درجات الحرمان العاطفي في مركز الطفولة المسعفة
Study Summary
The study aimed to identify a relationship between school adjustment and emotional deprivation in the primary stage according to the gender variable. The researcher used the descriptive and comparative descriptive method. The study sample reached (60) students and students of some schools "primary Sadiqi Sadiq and elementary (1 year old). The school was used by Fatima Hawalli (2011) and the emotional deprivation measure prepared by Salman Fatima (2002), and one of the most important statistical methods used by the researcher in the current study: percentages, arithmetic mean and standard deviation, and test the correlation coefficient of Pravis Presson and T. test for differences (T.test), and to answer the hypotheses of the study that was As follows:
General hypothesis
1 / There is a relationship between school adjustment and emotional deprivation in childcare.
After the statistical processing of data using the system (spss)
The following results were obtained:
- There is no relationship between school adjustment and emotional deprivation in childcare.
- There were no statistically significant differences between males and females in the degree of school adjustment in the therapeutic childhood
There were statistically significant differences between males and females in the degree of emotional deprivation in infancy
- There were no statistically significant differences between the unknown and the ratios in the degrees of school adaptation in the Center for Childhood Childhood
- There are statistically significant differences between the unknown and the relative in the degrees of emotional deprivation in the Center for Childhood Childhood