Abstract:
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على التعرف على أنماط الادارة الصفية للمعلم وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بإختلاف متغيرة الجنس، التخصص واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي، حيث بلغت عينة الدراسة (60) تلميذ وتلميذة من أكبر ثلاث ثانويات في الجلفة ثانوية ابن الاحرش السعيد وثانوية النعيم النعيمي وثانوية لغريسي عبد العالي، حيث تم استخدام مقياس التوافق النفسي من اعداد كل من كلارك وتيجر وقام بتعديله عطية محمود هنا سنة 1986وكيفه على بيئته عربية، ومقياس الانماط.
ومن اهم الاساليب الاحصائية التي استخدمتها الباحثتان في الدراسة الحالية: النسب المئوية والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (t.test)، وللإجابة على فرضيات الدراسة التي كانت كالتالي:
الفرضية العامة: توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين أنماط الادارة الصفية للمعلم والتوافق النفسي لتلاميذ المرحلة الثانوية.
الفرضيات الجزئية:
- توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين أنماط الادارة الصفية للمعلم والتوافق النفسي للتلميذ تعزى لعامل الجنس.
- توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين أنماط الادارة الصفية للمعلم والتوافق النفسي للتلاميذ تعزى لعامل التخصص وبع المعالجة الاحصائية للبيانات بإستخدام نظام (spss) توصل الي النتائج التالية:
- لاتوجد علاقة ذات دلالة احصائية بين انماط الادارة الصفية للمعلم والتوافق النفسي لتلاميذ الثانوي.
- الفرضيات الجزئية:
- لا توجد علاقة ذات ذلالة احصائية بين الانماط والتوافق تعزى لعامل الجنس.
- لا توجد علاقة ذات ذلالة احصائية بين الانماط والتوافق تعزى لعامل التخصص.
The objective of the present study was to identify the patterns of classroom management of the teacher and its relation to the psychological compatibility of secondary school students.
The two descriptive methods were used.
The study sample consisted of 60 students and students from the three highest schools in al-Jalfa, Ibn al-Ahrach, Al-Naimi and secondary school of Ghuri Abdel-Aali, where the measure of psychological compatibility was used by both Clark and Tiger and was modified by Attieh Mahmoud here in 1986 and his style on the Arab and the scale of patterns.
The most important statistical methods used by the two researchers in the current study: percentages, arithmetic mean, standard deviation and test (t.test), and to answer the hypotheses of the study were as follows:
General Hypothesis:
There is a statistically significant relationship between the classroom management patterns of the teacher and the psychological compatibility of secondary students.
Partial Hypotheses:
- There is a statistically significant relationship between the classroom management patterns of the teacher and the psychological compatibility of the student due to the gender factor. - There is a statistically significant relationship between the classroom management patterns of the teacher and the psychological compatibility of the students due to the specialization factor and the statistical processing of the data using the spss system which reached the following results:
- There is no statistically significant relationship between the classroom management patterns of the teacher and the psychological compatibility of secondary students.
- Partial hypotheses:
- There is no statistically significant relationship between patterns and compatibility due to sex factor. - There is no relationship of statistical significance between patterns and compatibility due to the specialization factor.