Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة الكفاية التدريسية للأساتذة والدافع نحو التعلم لدى المتعلمين، ومن هنا تسعى هذه الدراسة إلى فهم وتحديد العلاقة القائمة بينهما، ومن أجل الإجابة على تساؤلات الدراسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي، كما تكونت العينة من (60) أستاذا وأستاذة و (70) تلميذا وتلميذة، أخذت بطريقة عشوائية بسيطة. وذلك من بعض متوسطات مدينة الجلفة عام 2017/2018.
وقد كشفت نتائج الدراسة على عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الكفايات التدريسية للأساتذة و الدافعية للتعلم لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. و وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين كفاية التخطيط للأساتذة والدافعية للتعلم لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، بالإضافة إلى عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين كل من كفاية التنفيذ وكفاية التقويم للأساتذة والدافعية للتعلم لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. وتم الإعتماد على اختبار "ت" لدراسة الفروق بين متغيرين مستقلين في بعض الفرضيات وقد كشفت نتائج الدراسة على وجود فروق بين مستوى الكفايات التدريسية والمستوى الفرضي وهذا ما يؤكد أن مستوى الكفايات التدريسية لعينةالأساتذة مرتفع. و وجود فروق بين مستوى الدافعية نحو التعلم والمستوى الفرضي وهذا ما يؤكد أن مستوى الكفايات التدريسية لعينة الأساتذة مرتفع.
ج
study Summary:
The aim of this study is to identify the competencies teaching of teachers and the aim behind Learner's learning. And from here on, this study seeks to understand and determine the relation between them. To answer the questions of this study we have chosen the descreptive approach. However the studied sample was formed of; (60) teachers and (70) students, It has been taken simply and at will, from different middle schools in Djelfa city 2017/2018.
The study reavealed that there's no statistical significance relation between the competencies teaching of teachers and the motivation of learning for middle school students. And there's a statistically significant relation between the planning competency of teacher and the motivation of learning among middle school students. In addition to the absence of the statistically significant between both of the adequacy of implementation and the adequacy of evaluation for teacher and the motivation for learning among middle school students. The reliance on the '' T '' Exam to study differences between Variables independent in some hypotheses and the results of the study revealed that there're differences between the level of the teaching competencies and the virtual level, which prove that the level of the teaching competencies of a sample to a high skilled teacher. And there're differences between the level of motivation toward learning and the virtual level which aprove that the level of the teaching competencies to a sample of high skilled teacher.