dc.description.abstract |
تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة بين صعوبات التعلم الاكاديمية و التحصيل الدراسي لدى التلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من وجهة نظر الاساتذة من خلال الكشف عن مستوى صعوبات التعلم الاكاديمية ومستوى التحصيل الدراسي ، كم تهدف الى معرفة اثر متغير الجنس على مستوى صعوبات الاكاديمية ومستوى التحصيل الدراسي معتمدة على المنهج الوصفي التحليلي وشملت هذه الدراسة اساتذة المرحلة الثالثة ابتدائي بالجلفة ، وتضمنت عينة (30) استاذ اختيروا بطريقة قصدية ، ثم توزيع عليهم مقياسي ( صعوبات التعلم الاكاديمي /التحصيل الدراسي).
ولتحليل البيانات تم الاعتماد على برنامج (spss) و اسفرت على :
توجد علاقة ارتباطية قوية عكسية بين صعوبات التعلم الاكاديمية و التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من وجهة نظر الاساتذة.
تسجيل مستوى متوسط في مستوى كل من صعوبات التعلم الاكاديمية و التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من وجهة نظر الاساتذة .
لا توجد فروق في مستوى صعوبات التعلم الاكاديمية و التحصيل الدراسي لدى تلاميذالسنة الثالثة ابتدائي من وجهة نظر الاساتذة تعزي للمتغير الجنس .
الكلمات المفتاحية : صعوبات التعلم الاكاديمية ، التحصيل الدراسي .
summary:
The current study aims to reveal the relationship between academic learning difficulties and academic achievement among third-year students from the point of view of teachers by revealing the level of academic learning difficulties and the level of academic achievement. Based on the descriptive analytical approach, this study included the teachers of the third primary stage in Djelfa, and included a sample of (30) teachers who were chosen in an intentional manner, then distributed to them the two scales (academic learning difficulties / academic achievement).
In order to analyze the data, the program (SPSS) was relied on, and it resulted in:
There is a strong inverse correlation between academic learning difficulties and academic achievement of third year primary students from the teachers' point of view.
Recording an average level in the level of each of the academic learning difficulties and the academic achievement of the students of the third year of primary school from the point of view of the teachers.
There are no differences in the level of academic learning difficulties and academic achievement among third-year primary school students from the teachers' point of view, due to the gender variable.
Keywords: academic learning difficulties, academic achievement. |
en_EN |