dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة اثر تكنولوجيا المعلومات على الاداء الوظيفي داخل مؤسسة إتصالات الجزائر بالجلفة ؟
ولتحقيق اهداف الدراسة فقد انطلقنا من التساؤل العام التالي:
ماهو أثر تكنولوجيا المعلومات على الأداء الوظيفي للعمال داخل المؤسسة الإقتصادية ؟
وكانت الاجابة على هاذا التساؤل بالفرضيات التالية :
- الفرضية الأولى: مستوى إستخدام تكنولوجيا المعلومات في المؤسسة محل الدراسة مرتفع
- الفرضية الثانية: مستويات الأداء الوظيفي في المؤسسة محل الدراسة جيد .
- الفرضية الثالثة: يوجد أثر لتكنولوجيا المعلومات على الأداء الوظيفي بتحسينه والرفع من كفاءته نحو الافضل.
- الفرضية الرابعة: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إتجاهات العاملين نحو مستويات الأداء الوظيفي لى أداء العاملين تعزى للخصائص الديمغرافية
وانطلاقا من العرض النظري و الدراسة ميدانية التي قمنا بها والتي استخدمنا فيها المنهح الوصفي والاستبيان كأداة لجمع البيانات فقد كانت نتائج هذه الدراسة كاتالي: الكفاءة العلمية والمهنية العالية التي يتمتع بها عمال المؤسسة ومحاولة تقديم خبراتهم وإضافة روح العمل الجماعية داخل المؤسسة
أن الأداء الوظيفي يتغذى على تكنولوجيا المعلومات ويرتقي بها.
أهمية تكنولوجيا المعلومات لتنمية الأداء الوظيفي في المؤسسة الاقتصادية وخاصة في مجال الاتصالات.
البنية الاجتماعية داخل المؤسسة وروح الجماعة الذي بدوره يرفع من مستوى كفاءة وأداء المؤسسة.
وعليه اتضح من خلال دراستنا ان تكنولوجيا المعلومات لها اثر إيجابي على كفاءة و فعالية الأداء الوظيفي.
الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا المعلومات _ الأداء الوظيفي _ إتصالات الجزائر بالجلفة.
Study summary
This study aims to know the impact of information technology on job performance within the Algeria Telecom Corporation in Djelfa?
To achieve the objectives of the study, we started from the following general question:
What is the impact of information technology on the job performance of workers within the economic institution?
The answer to this question was based on the following hypotheses:
- The first hypothesis: The level of use of information technology in the institution under study is high
- The second hypothesis: Job performance levels in the institution under study are good.
-The third hypothesis: There is an impact of information technology on job
performance by improving it and raising its efficiency for the better.
- Fourth hypothesis: There are no statistically significant differences in employees’ attitudes towards job performance levels and employees’ performance due to demographic characteristics.
Based on the theoretical presentation and field study that we conducted, in which we used the descriptive approach and questionnaire as a tool for collecting data, the results of this study were as follows: The necessity of using information technology and its positive impact on job performance at the Algeria Telecom Corporation in Djelfa.
Job performance is fueled by and enhanced by information technology.
The importance of information technology for developing job performance in the economic institution, especially in the field of communications.
The social structure within the institution and the community spirit, which in turn raises the level of efficiency and performance of the institution.
Therefore, it became clear through our study that information technology
has a positive impact on the efficiency and effectiveness of job performance.
Keywords: information technology _ job performance _ Algeria Telecom in
Djelfa. |
en_EN |