dc.description.abstract |
الدراسة المقدمة جاءت ضمن متطلبات نيل شهادة الماستر في علم الاجتماع تخصص علم الاجتماع تنظيم وعمل وكان عنوان بحثنا كالآتي: الفكر المقاولاتي لدى الشباب دراسة حالة العلوم الوكالة الولائية لدعم وتنمية المقاولاتية بالجلفة
الإشكالية: توجهت الدولة نحو الاستثمار في المقاولاتية اقتناعا منها بأنها أحد السبل لتحقيق النمو والتنمية الاقتصادية ومحاربة البطالة من خلال اتخاذها لعدة إجراءات وسياسات لتحفيز التوجه المقاولاتي فتبنت إستراتيجية مبنية على مجموعة من الإصلاحات التي من شأنها أن تعزز وتطور فكر وروح المقاولاتية التي تستهدف مجتمع الشباب بصفة عامة والجامعيين بصفة خاصة لأنهم مؤهلين لذلك، إلا أن نجاح هذه الإستراتيجية مرهون بنضج الفكر المقاولاتي لدى هذه الشريحة. ما هي العوامل الدافعة لانتهاج الفكر المقاولاتي لدى الشباب من وجهة نظر عمال الوكالة الولائية لدعم وتنمية المقاولاتية بالجلفة؟
الفرضيات الفرعية:
• تؤثر ثقافة المجتمع السائدة في توجيه الشباب نحو المقاولاتية.
• تلعب البيئة الاقتصادية دوراً مهما في توجيه الشباب نحو المشاريع المقاولاتية.
الفصل الأول: الإطار المنهجي للدراسة
الفصل الثاني: ماهية المقاولاتية الفصل الثالث: البطالة
الفصل الرابع: الإجراءات المنهجية للدراسة الميدانية
المنهج الدراسة: الوصفي التحليلي
التقنيات المستعملة: الملاحظة واستمارة الاستبيان
عينة الدراسة: قمنا باختيار جميع العمال المتاحين في الوكالة الولائية لدعم وتنمية المقاولاتية وقد اكتفينا ب(25) موظفاً وهذا يعتبر مسحاً شاملاً (دراسة حالة).
ميدان الدراسة: الوكالة الولائية لدعم وتنمية المقاولاتية بالجلفة
وبعد أن قمنا بالدراسة الميدانية وجدنا أن الفرضيتين تحققتا.
وقد اقترحنا إلى التوصيات:
1. ضرورة مرافقة الطلبة الشباب حاملي الشهادات بشكل دائم ومستمر.
2. السعي نحو تطوير آليات لنشر الفكر المقاولاتي على مستوى مراكز التعليم والتكوين والتمهين بشكل يلامس الشباب بفعالية أكثر.
3. المساهمة في تقديم مشاريع مقاولاتية لجميع الشباب الراغبين في ذلك.
4. ضرورة ابتكار آليات تحفيزية لجذب الشباب وتحفيزهم نحو انشاء مشاريع مقاولاتية.
5. على دار المقاولاتية أن تقوم بتقديم المساعدات للطلبة بشتى أنواعها وتوعيتهم بأهمية العمل المقاولاتي.
6. ضرورة تكثيف الأيام الدراسية والملتقيات بشكل يعزز لدى الطلبة والشباب الرغبة في إنشاء مشاريع مصغرة.
The study presented came within the requirements for obtaining a master’s degree in sociology, specializing in sociology, organization and work, and the title of our research was as follows: Entrepreneurial thought among young people, a case study of science, the state agency for the support and development of entrepreneurship in Djelfa.
The problem: The state moved towards investing in entrepreneurship, convinced that it is one of the ways to achieve growth and economic development and combat unemployment by taking several measures and policies to stimulate the entrepreneurial trend. It adopted a strategy based on a set of reforms that would strengthen and develop the thought and spirit of entrepreneurship targeting the youth community in general and university students in particular because they are qualified to do so. However, the success of this strategy depends on the maturity of entrepreneurship thought among this segment. What are the factors driving the adoption of entrepreneurial thought among young people from the point of view of workers of the State Agency for Support and Development of Entrepreneurship in Djelfa?
Sub-hypotheses:
• The prevailing culture of society influences the direction of youth towards entrepreneurship.
• The economic environment plays an important role in directing young people towards entrepreneurial projects.
Chapter One: The methodological framework of the study
Chapter Two: The nature of entrepreneurship. Chapter Three: Unemployment
Chapter Four: Methodological procedures for the field study
Study method: descriptive analytical
Techniques used: observation and questionnaire form
Study sample: We selected all available workers at the state agency for entrepreneurship support and development. We were satisfied with (25) employees, and this is considered a comprehensive survey (case study).
Field of study: State Agency for Entrepreneurship Support and Development in Djelfa
After we conducted the field study, we found that both hypotheses were fulfilled.
We have proposed recommendations:
1. The necessity of accompanying young students holding certificates on a permanent and ongoing basis.
2. Striving to develop mechanisms to spread entrepreneurial thought at the level of education, training and vocational centers in a way that touches young people more effectively.
3. Contributing to providing entrepreneurial projects for all young people who wish to do so.
4. The necessity of creating incentive mechanisms to attract young people and motivate them towards establishing entrepreneurial projects.
5. The Entrepreneurship House must provide various types of assistance to students and educate them about the importance of entrepreneurial work.
6. The need to intensify study days and forums in a way that enhances students and youth’s desire to create mini-projects.
Keywords: entrepreneurship, investment, projects, economic development, entrepreneurship support and development. The unemployment. |
en_EN |