dc.description.abstract |
سعت هذه الدراسة أساسا إلى محاولة التعرف على علاقة الذكاء الانفعالي بتقدير الذات لدى مدمني المخدرات بمركز الوسيط لمكافحة الإدمان بمدينة الجلفة من خلال تناول كل من تأثير الأبعاد المكونة لمفهوم الذكاء الانفعالي ومدى تأثيرها على تقدير الذات لدى المدمن وهي: إدارة الانفعالات، تنظيم الانفعالات، المعرفة الانفعالية.
الدراسة الإستطلاعية: تمثل هدفها في التعرف على حجم المجتمع الأصلي ومميزاته وخصائصه،والمعرفة المسبقة بظروف إجراء الدراسة الميدانية والتي دامت قرابة 03 أشهر(مارس، أفريل، ماي 2024) بالمركز الوسيط لمكافحة الإدمان بولاية الجلفة.
المنهج وعينة البحث: استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، أما عينة البحث فقد شملت فئة مدمني المخدرات بالمركز والتي بلغت 30 مفردة.
أدوات جمع البيانات: مقياس الذكاء الانفعالي، مقياس تقدير الذات.
الأساليب الإحصائية المستخدمة:معامل الثبات ألفاكرونباخ ، T test للفروق.
النتائج:
إدارة الإنفعالاتلها علاقة ارتباطيه طردية قوية ذات دلالة إحصائية بينها وبين تقدير الذات لدى مدمني المخدرات.
تنظيم الانفعالات لها علاقة ارتباطيه طردية قوية ذات دلالة إحصائية بينها وبين تقدير الذات لدى مدمني المخدرات.
المعرفة الانفعالية لها علاقة ارتباطيه طردية قوية ذات دلالة إحصائية بينها وبين تقدير الذات لدى مدمني المخدرات.
الكلمات المفتاحية ، الذكاء الانفعالي ، الإدمان ، تقدير الذات ،
Abstract:
This study mainly sought to try to identify the relationship of emotional intelligence to the self-esteem of drug addicts at the Al-Waseet Center for Combating Addiction in the city of Djelfa by examining both the influence of the dimensions that make up the concept of emotional intelligence and the extent of their impact on the self-esteem of the addict, which are: managing emotions, regulating emotions, and emotional knowledge. .
The exploratory study: Its goal is to identify the size of the original community, its features and characteristics, and to know in advance the circumstances of conducting the field study, which lasted approximately 3 months (March, April, May 2024) at the intermediate center for combating addiction in the state of Djelfa.
Methodology and research sample: The study used the descriptive approach, and the research sample included a group of drug addicts at the center, which amounted to 30 individuals.
Data collection tools: Emotional Intelligence Scale, Self-Esteem Scale.
Statistical methods used: Cronbach's alpha reliability coefficient, T test for differences.
Results:
Emotion management has a strong, statistically significant positive correlation with self-esteem among drug addicts.
Emotion regulation has a strong, statistically significant positive correlation with self-esteem among drug addicts.
Emotional knowledge has a strong, statistically significant positive correlation with self-esteem among drug addicts.
Keywords: emotional intelligence, addiction, self-esteem, |
en_EN |