DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

البيئة الرقمية وأثرها على الأداء الوظيفي دراسة ميدانية بجامعة زيان عاشور الجلفة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية

Show simple item record

dc.contributor.author بخوش, عائشة
dc.contributor.author بن شريف, الحسناء عائشة
dc.date.accessioned 2024-09-18T17:19:18Z
dc.date.available 2024-09-18T17:19:18Z
dc.date.issued 2024-09-18
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/6450
dc.description.abstract الإشكالية: شهدت العديد من الدول في الفترات السابقة وإلى يومنا هذا تطورات هائلة في تكنولوجيا المعلومات على مستويات عديدة ذذاات تأثيرات عميقة في الجوانب السياسية والاقتصادية والاجتماعية والتربوية والثقافية والتعليمية... كل هذا من أجل مواكبة التقدم العلمي وتفعيل الخدمة وتحسين جودتها في مختلف المنظمات الخدماتية على حد سواء. هدفت هذه الدراسة إلى محاولة ابراز ومعرفة أثر البيئة الرقمية على الأداء الوظيفي داخل جامعة زيان عاشور بالجلفة كلية العلوم الانسانية والاجتماعية –كلية العلوم الاجتماعية- ولقد تمحورت حول: • هل تساهم البيئة الرقمية في تحسين الأداء الوظيفي بكلية العلوم الاجتماعية؟ الفرضيات الفرعية: • يساعد التواصل الرقمي في تعزيز التنسيق والتعاون بين الافراد الأكاديميين. • تساهم منصات التعليم الإلكتروني في تعزيز القدرات التعلمية وتحقيق الأداء الافضل. • تساهم الأنظمة الادارية الرقمية الجامعية والتقنيات المتقدمة في تحسين إدارة الموارد وتحقيق الكفاءة. الفصل الأول: الاطار المنهجي للدراسة الفصل الثاني: البيئة الرقمية الفصل الثالث: الأداء الوظيفي الفصل الرابع: الاجراءات المنهجية للدراسة الميدانية الفصل الخامس: عرض وتحليل بيانات الدراسة الميدانية المنهج الدراسة: الوصفي التحليلي التقنيات المستعملة: الملاحظة واستمارة الاستبيان عينة الدراسة: كلية العلوم الاجتماعية والانسانية بجامعة زيان عاشور الجلفة ميدان الدراسة: جامعة زيان عاشور الجلفة وبعد ان قمنا بالدراسة الميدانية وجدنا أن فرضيتين الأولى والثانية لبحثنا قد تحققت والفرضية الثالثة لم تتحقق. وقد توصلنا إلى النتائج التالية: • مستوى التواصل الرقمي في الكلية يعزز التنسيق والتعاون بين العاملين والأفراد الأكاديميين سواء كانوا في نفس المكان أو في مواقع مختلفة، وتسهل وسائل الاتصال الحديثة عملية التواصل بين العاملين وذلك عن طريق البريد الالكتروني، المحادثات الفورية، المكالمات الصوتية الفيديو ويتيح استخدام هذه الوسائل التواصل الفعال والسريع في عملية التنسيق وتبادل المعلومات نحو اداء المهام. • مدى مساهمة منصات التعليم الالكتروني ك"بروغرس" و"مودل" في تعزيز القدرات التعليمية وتحقيق الأداء الأفضل حيث تتيح الرقمنة عبر وسائلها المختلفة من منصات ومواقع تعليمية إمكانية الاحتفاظ بالسجلات والمستندات المهمة وتقديمها في أي وقت ونشرها لكافة المستخدمين بسهولة. بالرغم من مواجهة بعض الصعوبات من طرف المتعلمين في التوجه نحو التعليم الرقمي وصعوبة استخدام المنصات والالتزام بها وجعل المتعلم يتلقى الدروس بشكل مكثف بدل المشاركة في البحث عنها وانشائها. • بالرغم من مواجهة بعض الصعوبات من طرف المتعلمين في التوجه نحو التعليم الرقمي وصعوبة استخدام المنصات والالتزام بها وجعل المتعلم يتلقى الدروس بشكل مكثف بدل المشاركة في البحث عنها وانشائها. • إن هدف الانظمة الادارية الرقمية الجامعية هي تحقيق الكفاءة وتحسين الموارد والإحاطة بالعملية التعليمية والادارية وتقريب منتسبي القطاع لإعطاء النتائج المرجوة وتحقيق المهام المطلوبة. • إلا أن هذا النظام في الكلية لا يزال مطالب بإجرء التحسينات اللازمة عليه حتى تكون تطبيقاته شاملة لكل العناصر والوظائف بالكلية بشكل خاص وللجامعة بشكل عام. الكلماتالمفتاحية: البيئة الرقمية، الرقمنة، الأداء الوظيفي، التكنولوجيا، تحسين الأداء، وسائل المعلومات والاتصال. The problem: Many countries have witnessed, in previous periods and to this day, tremendous developments in information technology at many levels, with profound impacts on the political, economic, social, pedagogical, cultural, and educational aspects... All of this in order to keep pace with scientific progress, activate service, and improve its quality in various service organizations across the world. Both. This study aimed to attempt to highlight and know the impact of the digital environment on job performance within ZianAshour University in Djelfa, Faculty of Humanities and Social Sciences - Faculty of Social Sciences. It centered around: • Does the digital environment contribute to improving job performance at the College of Social Sciences? Sub-hypotheses: • Digital communication helps enhance coordination and cooperation among academic individuals. • E-learning platforms contribute to enhancing learning capabilities and achieving better performance. • University digital administrative systems and advanced technologies contribute to improving and achieving resource management. Chapter One: The methodological framework of the study Chapter Two: The Digital Environment Chapter Three: Job Performance Chapter Four: Methodological procedures for the field study Chapter Five: Presentation and analysis of field study data Study method: descriptive analytical Techniques used: observation and questionnaire form Study sample: Faculty of Social and Human Sciences, ZianAshour University, Djelfa Field of study: ZianAshour University of Djelfa After we conducted the field study, we found that the first and second hypotheses of our research were fulfilled, and the third hypothesis was not fulfilled. We have reached the following results: The digital environment within the university enhances communication and cooperation between employees, whether they are in the same place or in different locations, and modern means of communication facilitate the process of communication between employees through e-mail, instant chats, voice calls, and video, and allows the use of these means. Effective and rapid communication in the process of coordination and exchange of information towards performing tasks. Digitization, through its various means, including educational platforms and websites, makes it possible to preserve important records and documents, submit them at any time, and disseminate them to all users easily. It also contributes to the search and retrieval processes and confirms the accuracy of the information. The goal of university digital administrative systems is to achieve efficiency, improve resources, encompass the educational and administrative process, and bring sector members closer together to give the desired results and achieve the required tasks. However, this system is still required to make the necessary improvements to it so that its applications are comprehensive for all elements and functions of the college in particular and of the university in general. Keywords: digital environment, digitization, job performance, technology, performance improvement, information and communication means. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher طوال عبد العزيز en_EN
dc.relation.ispartofseries MM300-994;
dc.subject البيئة الرقمية، الرقمنة، الأداء الوظيفي، التكنولوجيا، تحسين الأداء، وسائل المعلومات والاتصال. en_EN
dc.title البيئة الرقمية وأثرها على الأداء الوظيفي دراسة ميدانية بجامعة زيان عاشور الجلفة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account