Abstract:
الملخص : من خلال دراستنا لموضوع الفكر الإصلاحي في الجزائر عبد الحميد بن باديس
-أنموذجا- نستخلص كما يلي:
: • يعتبر الشيخ عبد الحميد بن باديس رائد النهضة الثقافية والسياسية والاجتماعية في الجزائر، وهو الذي قاد الحركة الإصلاحية فيها، كما أرسى دعائم التربية والتعليم، وأوجد جيلاً من الشباب الجزائري الذي أخذ على عاتقه مهام الثورة بعد وفاته . • لقد أكد ابن باديس على أن عمليات الإصلاح ومحاولات التغيير، تبدأ من تحرير الإرادة وتحرر الضمير يبدأ من داخل النفس، ذلك أن القيام بأي عمل مؤثر في الواقع الثقافي أو السياسي أو الاجتماعي، غير ممكن قبل تحرير الإرادة وانعتاق الضمير من رواسب ذلك الواقع وتأثيراته.
Through our study of the topic of reformist thought in Algeria, Abdel Hamid Ben Badis - as model - we conclude the following:
• Sheikh Abdel Hamid Ben Badis is considered the pioneer of the cultural, political and social renaissance in Algeria, and he led the reform movement there, and he also laid the foundations of education and created a generation of Algerian youth who took on the tasks of the revolution after his death.
• Ibn Badis emphasized that reform processes and attempts at change begin with liberating the will and liberating the conscience from within the soul, as carrying out any influential work in the cultural, political or social reality is not possible before liberating the will and freeing the conscience from the sediments of that reality and its effects.
الكلمات المفتاحية:
ابن باديس. النهضة . الاصطلاح السياسي .الاصطلاح الديني . جمعية العلماء المسلمين الجزائريين .
التربية والتعليم. الفكر الإصلاحي.