DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

التعليم العالي وأثره على السلوك المقاولاتي لدى الطلبة الجامعيين , دراسة ميدانية بجامعة الجلفة

Show simple item record

dc.contributor.author رماش, آية حنان
dc.contributor.author رابحي, سلمى إيمان
dc.date.accessioned 2024-09-23T09:35:40Z
dc.date.available 2024-09-23T09:35:40Z
dc.date.issued 2024-09-23
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/6483
dc.description.abstract تهدف دراستنا هذه لمعرفة مدى تأثير التعليم العالي على السلوك المقاواتي، وكذا تسليط الضور على أهم الاستراتيجيات المعتمدة من طرف الجامعة في الوقت الراهن لتعزيز السلوك المقاولاتي لدى الطلبة أي خريجي الليسانس والماستر. حيث تم إجراء الدراسة على عينة من طلبة السنة ثانية ماستر بفرع علم اجتماع اتنظيم والعمل وطلبة ثاثلة ليسانس علم الاجتماع، والتي قدرت ب100 مفردة، حيث تم اختيار هذه العينة بطريقة عشوائية. وقد استخدمنا في دراستنا المنهج الوصفي التحليل بإستخدام SPSSمعتمدين في جمع البيانات على الاستبيان حيث توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: عن وجود علاقة بين التعليم العالي والسلوك المقاولاتي لدى الطلبة، أي يعزز التكوين الجامعي على فعالية أهم شريحة في الوسط الاجتماعي ألا وهم الطلبة. الكلمات المفتاحية: الجامعة_ الطلبة_ التعليم العالي المقاولاتي_ السلوك المقاولاتي_ الثقافة المقاولاتية. ABSTRACT: Our study aims to determine the extent of the impact of higher education on entrepreneurial behavior, as well as to shed light on the most important strategies adopted by the university at the present time to enhance entrepreneurial behavior among students, i.e. bachelor’s and master’s degree graduates. The study was conducted on a sample of second-year Master’s students in the Sociology of Organization and Work branch and third-year students in the Bachelor of Sociology, which was estimated at 100 individuals. This sample was chosen randomly. In our study, we used the descriptive analysis method using SPSS, relying on a questionnaire to collect data. The study reached a number of results, the most important of which are: About the existence of a relationship between higher education and entrepreneurial behavior among students, that is, university training enhances the effectiveness of the most important segment of the social milieu, namely the students. Keywords: university_students_business higher education_businessbehavior_business culture. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher لقبج حمزة en_EN
dc.relation.ispartofseries MM300-1019;
dc.subject الجامعة، الطلبة، التعليم العالي المقاولاتي، السلوك المقاولاتي، الثقافة المقاولاتية en_EN
dc.title التعليم العالي وأثره على السلوك المقاولاتي لدى الطلبة الجامعيين , دراسة ميدانية بجامعة الجلفة en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account