dc.contributor.author |
بن عبد الله, حميدة |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-23T09:45:17Z |
|
dc.date.available |
2024-09-23T09:45:17Z |
|
dc.date.issued |
2024-09-23 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/6485 |
|
dc.description.abstract |
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن دور التعليم الإلكتروني في تحفيظ القرآن الكريم وتدريس علومه لدى طالبات الجامعة عبر التطبيقات والمقارئ الإلكترونية، فتحفيظ القرآن بواسطة التعليم الإلكتروني هو شكل من أشكال التعليم الرقمي الذي يتيح الحصول على المعلومة بطريقة سهلة، أقل جهدا ومالا ووقتا، كما يتيح التواصل والاندماج بين مختلف أطراف العملية التعليمية بصورة متزامنة أو غير متزامنة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي من خلال أداة الاستبيان على عينة البحث والمكونة من50 طالبة جامعية. أثبتت نتائج الدراسة في المحور الأول أن نسبة 100% من الطالبات راضيات عن تجربة حفظ القرآن الكريم بواسطة التعليم الإلكتروني، وأن الطالبات اكتسبن من خلال التعليم الإلكتروني مهارات التعامل مع مختلف البرامج والتطبيقات والمنصات الإلكترونية بنسبة 92%، وأن 96% منهن ينصحن الطالبات الأخريات باستخدام التعليم الإلكتروني لحفظ القرآن الكريم، وبينت الدراسة أن 86% من الطالبات يفضلن الاستمرار في استخدام التعليم الالكتروني لحفظ القرآن الكريم. وفي المحور الثني بينت الدراسة أن المقرأة الإلكترونية ساهمت في تعزيز القيم الإيجابية لدى الطالبات وكان لها دور في تغيير بعض العادات بنسبة 100% وأن نسبة 90% زاد رصيدهم اللغوي والمفرداتي، ونلاحظ أن التعليم الإلكتروني في تحفيظ القرآن أثر على التحصيل الدراسي للطالبات بنسبة 54% ونسبة 96% من الطالبات قد زادت معرفتهم الدينية والثقافية من أثر حفظ القرآن الكريم إلكترونيا، وزاد مقدار حفظهم للقرآن الكريم بنسبة 86%. وفي المحور الثالث أوضحت الدراسة أن التعليم الإلكتروني في حفظ القرآن الكريم قد ساهم في معالجة مشاكل المدارس القرآنية التقليدية بالنسبة للطالبات فإنه قد وفر الجهد بنسبة 82% وقصر المسافة للطالبات بنسبة 84% ووفر الوقت بنسبة 80%، وخلصت أيضا أن المقرأة الإلكترونية هي الحل الأمثل لدى الطالبات الراغبات في حفظ القرآن الكريم وتعلمه والبعيدات عن المدارس القرآنية التقليدية بنسبة 92%.
الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، الإقراء الإلكتروني، التعليم الإلكتروني، القرآن الكريم.
Abstract:
The purpose of this research is to reveal the role of E-learning in preserving the Quran and teaching its sciences among university students through applications and e-readers. The E-teaching of the Quran is a form of digital education that allows easy access to information, less effort, money and time. It also allows communication and integration between the various parties to the educational process simultaneously or in a non-synchronous manner. The study relied on the analytical descriptive methodology through the research sample questionnaire tool of 50 university students. The results of the study in the first pillar show that 100% of female students are satisfied with the experience of keeping the Quran via E-learning. Through E-learning, 92% of female students have acquired the skills to deal with various programs, applications and online platforms. 96% of them advise other female students to use E-learning to preserve the Quran. The study showed that 86% of female students prefer to continue using E-learning to preserve the Koran. The study showed that E-reading had contributed to the promotion of positive values among female students and had a role in changing certain customs by 100% and that 90% had increased their linguistic and individualistic balance. We note that E-learning in Quranic preservation had an impact on the educational attainment of female students by 54% and 96% of female students had increased their religious and cultural knowledge from the electronic preservation of the Quran, and the amount of their preservation of the Holy Koran had increased by 86%. In the third pillar, the study showed that E-learning in the preservation of the Quran had contributed to addressing the problems of traditional Quranic schools for female students. It had provided 82% of the effort and 84% of the distance for female students. It had saved 80% of the time. It had also concluded that E-reading was the best solution for female students wishing to preserve and learn the Quran and those who were 92% away from traditional Quranic schools.
Keywords: Distance education. E-reading. E-learning. The Quran. |
en_EN |
dc.language.iso |
other |
en_EN |
dc.publisher |
ربيح نعيمة |
en_EN |
dc.relation.ispartofseries |
MM300-1021; |
|
dc.subject |
التعليم عن بعد، الإقراء الإلكتروني، التعليم الإلكتروني، القرآن الكريم |
en_EN |
dc.title |
التعليم الإلكتروني ودوره في تحفيظ القرآن الكريم لدى طالبات الجامعة , دراسة ميدانية لطالبات الجامعة لولاية الجلفة |
en_EN |
dc.type |
Other |
en_EN |