dc.contributor.author |
شاني, محمد عبد الوهاب |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-29T10:21:15Z |
|
dc.date.available |
2024-10-29T10:21:15Z |
|
dc.date.issued |
2024-07-13 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/6613 |
|
dc.description.abstract |
هذه الدراسة تهدف إلى تحديد تأثير تطبيق منتجات الصيرفة الإسلامية في الجزائر على استقطاب الأموال خارج القطاع المصرفي. لتحقيق هذا الهدف، استُخدمت استبانة كأداة لقياس مدى الأثر، من خلال استطلاع آراء عينة من الإطاراتلدى البنوك التجارية الجزائرية ومجموعة من الأكاديميين المهتمين بالصيرفة الإسلامية. كشفت الدراسة عن عدة نتائج رئيسية، أبرزها أنَّ منتجات الصيرفة الإسلامية في الجزائر تساهم بشكل ضعيف في استقطاب الأموال خارج القطاع المصرفي، ويعزى ذلك إلى عدة عوامل ومتطلبات، منها الحاجة إلى إنشاء نظام مركزي إسلامي يسمح للبنوك الإسلامية بالنمو والتطور، أو على الأقل نظام موازي يتعامل مع البنوك الإسلامية بمعاملة خاصة متماشية مع طبيعة نشاطها. كما شددت الدراسة على ضرورة اعتماد سياسات تسويق فعالة تتناسب مع الخصائص الفريدة لمؤسسات الصيرفة الإسلامية في الجزائر ومنتجاتها.
This study aims to determine the impact of implementing Islamic banking products in Algeria on attracting funds outside the banking sector. To achieve this goal, a survey was used as a tool to measure the extent of the impact, by surveying the opinions of a sample of executives from Algerian commercial banks and a group of academics interested in Islamic banking. The study revealed several key findings, notably that Islamic banking products in Algeria contribute weakly to attracting funds outside the banking sector, attributed to several factors and requirements, including the need to establish an Islamic central system allowing Islamic banks to evolve and grow, or at least a parallel system treating Islamic banks with special consideration aligned with their nature of operations. The study also highlighted the necessity of adopting effective marketing policies that suit the unique characteristics of Islamic banking institutions in Algeria and their offerings.
Cette étude vise à déterminer l'impact de la mise en œuvre des produits de la finance islamique en Algérie sur l'attraction des fonds en dehors du secteur bancaire. Pour atteindre cet objectif, une enquête a été utilisée comme outil pour mesurer l'ampleur de l'impact, en interrogeant les opinions d'un échantillon de cadres des banques commerciales algériennes et d'un groupe d'universitaires intéressés par la finance islamique. L'étude a révélé plusieurs résultats clés, notamment que les produits de la finance islamique en Algérie contribuent faiblement à attirer des fonds en dehors du secteur bancaire, en raison de plusieurs facteurs et exigences, notamment la nécessité d'établir un système central islamique permettant aux banques islamiques de se développer, ou au moins un système parallèle traitant les banques islamiques avec une considération spéciale conforme à leur nature d'activité. L'étude a également souligné la nécessité d'adopter des politiques de marketing efficaces adaptées aux caractéristiques uniques des institutions de la finance islamique en Algérie et à leurs offres. |
en_EN |
dc.language.iso |
other |
en_EN |
dc.publisher |
Université de Djelfa - Ziane Achour - جامعة الجلفة - زيان عاشور |
en_EN |
dc.subject |
صيرفة إسلامية، منتجات الصيرفة الإسلامية، نوافذ مالية إسلامية، أموال خارج قطاع مصرفي، تسرب نقدي ، Islamic banking, Islamic banking products, Islamic financial windows, funds outside the banking sector, leakage of funds ، finance islamique, produits de la finance islamique, fenêtres financières islamiques, fonds en dehors du secteur bancaire, fuite des fonds |
en_EN |
dc.title |
اثر تطبيق منتجات الصيرفة الإسلامية في الجزائر على استقطاب الأموال خارج القطاع المصرفي : دراسة ميدانية لعينة من البنوك التجارية الجزائرية |
en_EN |
dc.type |
Thesis |
en_EN |