Abstract:
الملخص:
حاول النظام الاستعماري منذ استتبابه في الجزائر سنة 1830 ، طمس ومحو معالم الهوية والشخصية العربية الإسلامية من خلال العديد من الوسائل، كان من بينها التعليم واللغة وعليه خلقت هذه السياسة القمعية الاستعمارية ردود فعل عديدة ومتباينة من طرف المثقفين الجزائريين ، تجسدت خلال نهاية القرن التاسع عشر ومطلع القرن العشرين في الهجرة والمقاومة الثقافية التي تبنتها الجمعيات والنوادي وتمخض عن هذا الحراك الثقافي ظهور كتلتين من النخب الثقافية انقسمت حسب طبيعة تكوينها ومحتوى أفكارها إلى كتلة محافظة حملت الأفكار الإصلاحية في إطار الهوية العربية الإسلامية، وكتلة مفرنسة تنادي بالإصلاح في ظل الثقافة الفرنسية و الاتجاه الإدماجي.
مثلت شخصية محمد بن أبي شنب أحد أبرز شخصيات النخبة بدفاعه المستميت عن التراث الجزائري الإسلامي وهذا من خلال مجموعة من الأعمال الأدبية والفكرية تنوعت بين التأليف والتحقيق والترجمة، معبرا عن تمسكه بالهوية الجزائرية ومقوماتها الثقافية، من لباس تقليدي، ولغة تكلم بها ودافع عنها ليس في الجزائر فحسب بل في العديد من المحافل التي كانت تشهدها مناطق مختلفة من العالم
Abstract:
Since its establishment in Algeria, the Colonial regime has tried to Obliterate and erase the feature of Algerian identity through many Means, among which was education as a pillar and one of the most Important signs of the contruity of the Algerian Personality, according This policy created many different reaction on the part of Algerian which Materialized during the nineteenth. The beginning of the Twentieth Century in immigration and the cultural resistance. This cultural Movement resulted in the emergence of two blocs of cultural elite, Divided according to the nature of their composition and the content Of their ideas into conservative bloc and French bloc.
The Personality of Mohammed Ibn Abi Shaneb was one of the Most Prominent figures of the Algerian elite, with his desperate defense of the Algerian Islamic heritage, this Through a group of Library and intellectual works that varied between authorship Investigation and Translation, expressing his adherence to the Algerian identity and its cultural components, like traditional Dress, language, and not only in Algeria, but in many formus that Took place in different partsof the wor