Abstract:
ملخص الدراسة:
تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دوافع وجهة الشباب الى استخدام موقع اليوتيوب لصناعة المحتوى و تحقيق النشاط الربحي، ولأجل الإحاطة الكافية بمختلف جوانب دراستنا، وتحقيق هذه الاهداف اعتمدنا في دراستنا على المنهج المسحي، واستخدمنا اداة استمارة الاستبيان لجمع البيانات على المبحوثين، اذ تم تقسيم الاستمارة الى ثلاث محاور الى جانب البيانات الشخصية للمبحوثين التي تضمنت عامل *السن* و *الجنس* و *المهنة* ...مقسمة على 23 سؤال:
المحور الاول كان مخصص لأهمية استخدام الانترنت بصفة عامة وتضمن هذا المحور ستة اسئلة مع تقديم اقتراحات مختلفة، اما المحور الثاني كان عن استخدام موقع اليوتيوب و تضمن هذا المحور ثمانية اسئلة، والمحور الثالث خصصناه لصناعة المحتوى على اليوتيوب كنشاط ربحي وتضمن تسعة اسئلة مختلفة حول صناعة المحتوى على اليوتيوب.حيث تم تطبيق البحث على عينة متكونة من 50 مفردة، موزعة على عينتين بشكل قصدي، العينة الاولى كانت حول شباب من خارج الجامعة بتعداد *10* مفردات، بينما العينة الثانية فضمت *40* طالب من طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة زيان عاشور -الجلفة- كعينة قصدية.
وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها:
-ان اغلب المبحوثين اعترفوا بان *الانترنت* لايمكن الاستغناء عنها في الوقت الراهن، ويعتبرونها واحدة من الوسائل الاعلامية لما تقدمه من مضامين ومحتويات اعلامية، كما كشفت ان اكثر المجالات التي تستهوي متصفح الانترنت تباينت بين ماهو: سياسي، تربوي، ثقافيومجالات متنوعة ومختلف. واثبتت ان موقع اليوتيوب يعتبر مكانا ملائما للبحث عن كثير من المضامين والمحتويات التي تلبي رغبة المستخدمين، كما يمثل اليوتيوب قطبا مهما لصانعي المحتوى، الى جانب كون صناعة المحتوى على اليوتيوب فرصة للربح وكسب المال من خلال اكتساب اكبر عدد من المتابعين والمتفاعلين.
-الكلمات المفتاحية: الشباب، صناعة المحتوى، موقع اليوتيوب، النشاط الربحي.
Abstract :
This studyaims to identify the young people’s motives of using the YouTube to create content and to make profitable activity . In order to cover all different aspects of ourstudythatis based on surveymethod ,we use surveyformstools to collect data fromrespondents . we split the forms to threechapters , in addition to personal data of respondentswhichinclude age, gender, and occupation, dividedinto 23 questions .
The first chapterfocuses on the importance of using the internet generally and itincludes 6 questions withdifferentsugesstions .The second chapter has 8 questions about using the Youtube . The thirdchaptercontains 9 questions about the content creation as a profitable activity .
Where the researchwasapplied to a sampleconsisting of 50 individuals, distributed over twosamplesintentionally; The first samplewas about young people fromoutside the universitywith a census of 10, while the second sampleincluded 40 students of media and communication sciences atZayanAshourUniversity of Djelfa.
The studyreached a set of results,
The most important of which areMost of the respondentsadmittedthat the Internet cannotbedispensedwithat the present time and considerit one of the media because of its content and informational contents. It alsorevealedthat the areas thatmostappeal to the Internet browser variedbetweenwhat are: political, educational, cultural, and various and differentfields..and provedthatYouTubeis a suitable place to search for a lot of content and content thatmeets the desire of users, and YouTubeis an important pole for content makers, in addition to the factthat the content industry on YouTubeis an opportunity to profit and earn money by acquiring the largest possible number of followers and interactors.
Keywords..youth..con¬tent industry..youtube..p¬rofitactivity.