Abstract:
ملخص الدراسة
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور اليوتيوب من خالل مقاطع الفيديو السياحية في الترويج
للسياحة الجزائرية و معرفة مدى فعالية وتأثير جودة المحتوى المرئي، إذ يعتبر التدوين المرئي
وسيلة فعالة في الترويج السياحي نظرا لتأثيره البصري القوي و قدرته على نقل التجارب بشكل
حيوي. وقمنا بجمع البيانات من عينة مكونة من 297 فردا من شباب والية الجلفة بالجزائر،
استخدمت الدراسة المنهج المسحي ألنه األنسب لدراستنا ولجمع المعلومات والبيانات
استخدمنا "االستبيان"،وتوصلت دراستنا إلى جملة من النتائج نلخصها فيما يلي: المدونين
الجزائريين يحظون بأهمية أكبر بقليل من المدونين األجانب في الترويج للسياحة الجزائرية،
ويعتقد أغلبية أفراد العينة بفعالية مشاهير اليوتيوب في زيادة جاذبية السياحة الجزائرية، كما
أن معظم األفراد يرون أن مقاطع الفيديو على اليوتيوب تكون موثوقة لكنهم ربما يعتمدون
على مصادر أخرى بجانبها للحصول على معلومات شاملة، وأغلبية أفراد العينة يعتقدون أن
المحتوى السياحي على اليوتيوب يمكن أن يساهم في زيادة عدد السياح إلى الجزائر، بينما
يعتقد معظم أفراد العينة أن مقاطع الفيديو الترويجية على يوتيوب يمكن أن تؤثر بشكل
كبير في قرارات السفر.
الكلمات المفتاحية : التدوين- التدوين المرئي- الترويج - الترويج السياحي.
Study summary
This study aims to understand the role of YouTube through tourism
and the effectiveness and impact of the quality of visual content.
Visual blogging is considered an effective means of tourism
promotion due to its strong visual impact and its ability to vividly
convey experiences.
The study collected data from a sample 297 individuals from the
youth of Djelfa province in Algeria . it used a survey method because
it was most suitable for gathering information and data. Our study
reached a number of results that we summarize as follows: Algerian
bloggers have a slightly greater importance than foreign effectiveness
of YouTube celebrities in increasing the aspect of Algerian tourism
and most individuals believe that videos on YouTube are reliable but
they may rely on other sources besides themselves to obtain
comprehensive information while Most of the sample believe that
tourism content on YouTube can contribute to increasing the number
of tourists to Algeria while most of the sample believe that
promotional videos on YouTube can have an impact significantly in
travel decisions.
The key words: visual –visual blogging- promotion–tourism
promotion.