Abstract:
ملخص الدراسة:
لقد سعينا من خلال هذه الدراسة لمعرفة الدور الحقيقي لتطبيق بريدي موبBaridi Mob في تعزيز ودعم العملية الاتصالية بين مؤسسة بريد الجزائر وزبائنها، وكيفية قيامه بهذا الدور مع آليات عمله لتحصيل المنفعة المبتغاة من وراء استخدامه، ومن ثمّة يمكننا تعميم النتائج المتوصل إليها لنكشف عن دور التطبيقات الإلكترونية في تعزيز العملية الإتصالية بين عموم المؤسسات وزبائنها.
إذ اعتمدنا في عملنا هذا على المنهج الوصفي، كأنسب منهج في مثل هذه الدراسات الإنسانية، الذي من شأنه أن يمكننا من الوصول إلى نتائج علمية موضوعية، تفيد البحث العملي وتصلح للتعميم. ولجمع المعطيات المراد التحصل عليها، قمنا باستخدام أداة الإستبانة (الإستبيان الإلكتروني) الذي وزع إلكترونيا على مختلف شرائح المجتمع من مستخدمي التطبيق عبر عدد من مواقع التواصل الاجتماعي، التي كانت عينة بحثنا هذا، وهي عينة عرضية (عينة الصدفة) بلغت 320 مفردة، وتعتبر انسب أنواع العينات هنا، لأن مجتمع البحث غير محدود.
كما تناول البحث كذلك الإطار المفاهيمي لكل من جهاز العلاقات العامة الذي يعد أداة المؤسسة للتواصل مع عملائها وزبائنها داخليا وخارجيا، والتطبيقات الإلكترونية التي تعتبر سبيل من السبل التي تسلكها العلاقات العامة في المؤسسة من أجل التقرب أكثر من عملائها والقيام بتواصل ناجح وفعاّل.
وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى جملة من النتائج تتمثل أهمها في:
تفضيل أغلب زبائن مؤسسة بريد الجزائر إستخدام التطبيق الإلكتروني عن قنوات التواصل الأخرى التي تقدم نفس الخدمات، بما فيها الخدمات الورقية.
الدور الفعال لمواقع التواصل الاجتماعي المختلفة في التسويق للأفكار والخدمات.
أهمية التحديثات وتحسين الأداء التقني بما فيها واجهة المستخدم في جذب العملاء.
إضافة إلى النتيجة الأساسية التي توصلنا إليها، القاضية بان التطبيق الإلكتروني يساهم بشكل كبير في وصول مستخدميه إلى غايتهم المنشودة من المؤسسة، وبالتالي فهو قناة أساسية من قنوات الاتصال التي تعزز العملية الاتصالية.
الكلمات المفتاحية: الدور، التطبيقات الإلكترونية، تعزيز التواصل، المؤسسة.
Abstract:
Through this study, we sought to know the real role of the Baridi Mob application in enhancing and supporting the communication process between the Algeria Post Corporation and its customers, and how it plays this role along with its working mechanisms to obtain the desired benefit from its use. From there, we can generalize the results obtained to reveal the role of electronic applications. In enhancing the communication process between all institutions and their customers.
In our work, we relied on the descriptive approach, as the most appropriate approach in such human studies, which would enable us to reach objective scientific results that are useful for practical research and suitable for generalization. To collect the data to be obtained, we used the questionnaire tool (electronic questionnaire) that was distributed electronically to various segments of society who use the application through a number of social networking sites, which was the sample of our research, which is a cross-sectional sample (chance sample) of 320 individuals, and is considered the most appropriate. Sample types here, because the research population is unlimited.
The research also addressed the conceptual framework of both the public relations device, which is the institution’s tool for communicating with its clients and customers internally and externally, and electronic applications, which are considered one of the ways that public relations in the institution takes in order to get closer to its customers and carry out successful and effective communication.
Through this study, we have reached a number of results, the most important of which are:
Most Algeria Post customers prefer to use the electronic application over other communication channels that provide the same services, including paper services.
The effective role of various social networking sites in marketing ideas and services.
The importance of updates and improving technical performance, including the user interface, in attracting customers.
In addition to the basic result that we reached, which states that the electronic application contributes significantly to its users reaching their desired goal for the organization, and therefore it is an essential channel of communication that enhances the communication process.
Keywords: role, electronic applications, enhancing communication, institution.