Abstract:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية الكشف عن تأثير إعلانات الإنستغرام على السلوك الإستهلاكي لدى الطلبة الجامعيين الجزائريين، أين إتخذت طلبة قسم علوم الإعلام و الإتصال بجامعة الجلفة نموذجا عنها ، و لتأطير ذلك إعتمدت على نظريتين: نظرية الإستخدامات و الإشباعات و نظرية الإعتماد على وسائل الإعلام من خلال طرحنا التساؤل التالي ما مدى تأثير إعلانات الإنستغرام على السلوك الإستهلاكي لطلبة قسم الإعلام والإتصال بجامعة الجلفة؟ و للإجابة على هذا التساؤل الذي إنبثقت منه مجموعة من التساؤلات الفرعية إعتمدت على المنهج الوصفي منهجا للدراسة وتوضيف الملاحظة و إستمارة الإستبيان أداة لها والتي تم توزيعها إلكتررونيا على عينة قصديةمنطلبة الإعلام من مختلف المستويات و التي حدد قوامها 73 مفردة، في الفترة الزمنية الممتدة من أواخر فيفري 2024 إلى غاية ماي2024.
الكلمات المفتاحية: إعلانات الانستغرام، السلوك الاستهلاكي، طلبة جامعيين، آثر الإعلانات
Abstract
The current study aims to reveal the impact of Instagram ads on consumer behaviour among Algerian undergraduate students, where students of the Department of Information and Communication Sciences at Gulf University took a model, and to frame this relied on two theories: Usage Theory, Satisfaction and Media Dependence Theory by Asking the Following Question How Does Instagram Advertising Affect Consumer Behavior for Students of the Department of Media and Communication at Gulf University? In response to this question, a series of sub-questions emerged that relied on the descriptive curriculum as a method of study, and the note and questionnaire form added a tool for it, which was distributed electronically to a deliberate sample of media students of various levels and whose strength was set at 73 individuals, in the time period from late February 2024 to May 2024.