DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

تمثلات الاتصال الرقمي للأستاذ الجامعي في ظل التحول الرقمي

Show simple item record

dc.contributor.author نوي, عبد القادر
dc.date.accessioned 2025-06-25T11:42:02Z
dc.date.available 2025-06-25T11:42:02Z
dc.date.issued 2025-06-25
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7158
dc.description.abstract ملخص بالعربية: تمثلت اشكالية الدراسة كونها سلطت الضوء على موضوع تمثلات الأساتذة الجامعيين للاتصال الرقمي في اتجاههم نحو التحول الرقمي، وذلك من خلال زاوية سوسيولوجية تكشف أثر أهمية وايجابيات وسلبيات استخدام الاتصال الرقمي ومعيقاته في اتجاه الأساتذة الجامعيين نحو التحول الرقمي. وكان التساؤل العام للدراسة كما يلي: ما هو أثر تمثلات الأساتذة الجامعيين للاتصال الرقمي في اتجاههم نحو التحول الرقمي؟ وقد هدفت الدراسة الى معرفة أثر أهمية وايجابيات وسلبيات استخدام الاتصال الرقمي ومعيقاته في اتجاه الأساتذة الجامعيين نحو التحول الرقمي. تكونت عينة الدراسة من (30) أستاذا جامعيا، تم اختيارهم بطريقة قصدية. استخدمنا المنهج الوصفي لملائمته للدراسة. ولجمع البيانات قمنا ببناء استبيان تمثلات الأستاذ الجامعي للاتصال الرقمي، كما استخدمنا استبيان التحول الرقمي لكرومة وسلطاني (2024). وتوصلت نتائج دراستنا إلى ما يلي: 1. لتمثلات أهمية استخدام الاتصال الرقمي أثر في اتجاه الأساتذة الجامعيين نحو التحول الرقمي. 2. لتمثلات الأساتذة الجامعيين لإيجابيات وسلبيات استخدام الاتصال الرقمي أثر في اتجاههم نحو التحول الرقمي. 3. لتمثلات الأساتذة الجامعيين لعوائق استخدام الاتصال الرقمي أثر في اتجاههم نحو التحول الرقمي. وبالتالي تحققت الفرضية العامة بأن: * لتمثلات الأساتذة الجامعيين للاتصال الرقمي أثر كبير في اتجاههم نحو التحول الرقمي. الكلمات المفتاحية: تمثلات-الاتصال الرقمي-التحول الرقمي. الملخص بالانجليزية: Abstract: The problem of the study was represented by its focus on the issue of university professors' representations of digital communication in their attitude towards digital transformation, through a sociological perspective that reveals the impact of the importance, positives and negatives of using digital communication and its obstacles on university professors' attitude towards digital transformation. The general question of the study was as follows: What is the impact of university professors' representations of digital communication on their attitude towards digital transformation? The study aimed to know the impact of the importance, positives and negatives of using digital communication and its obstacles on university professors' attitude towards digital transformation. The study sample consisted of (30) university professors, who were selected intentionally. We used the descriptive approach for its suitability for the study. To collect data, we constructed a questionnaire on university professors' representations of digital communication, and we also used the digital transformation questionnaire of Karuma and Sultani (2024). The results of our study reached the following: 1. Representations of the importance of using digital communication influenced university professors' attitudes toward digital transformation. 2. University professors' representations of the advantages and disadvantages of using digital communication influenced their attitudes toward digital transformation. 3. University professors' representations of the obstacles to using digital communication influenced their attitudes toward digital transformation. Thus, the general hypothesis was confirmed that: * University professors' representations of digital communication significantly influenced their attitudes toward digital transformation. Keywords: Representations, Digital Communication, Digital Transformation. الملخص بالفرنسية: Résumé : La problématique de l’étude était de se concentrer sur la question des représentations de la communication numérique par les professeurs d’université et de leur attitude face à la transformation numérique. Cette étude s’appuyait sur une perspective sociologique révélant l’impact de l’importance, des avantages et des inconvénients de l’utilisation de la communication numérique et de ses obstacles sur leur attitude face à la transformation numérique. La question générale était la suivante : quel est l’impact des représentations de la communication numérique par les professeurs d’université sur leur attitude face à la transformation numérique ? L’étude visait à déterminer l’impact de l’importance, des avantages et des inconvénients de l’utilisation de la communication numérique et de ses obstacles sur l’attitude des professeurs d’université face à la transformation numérique. L’échantillon était composé de 30 professeurs d’université, sélectionnés intentionnellement. Nous avons utilisé une approche descriptive pour sa pertinence. Pour recueillir les données, nous avons élaboré un questionnaire sur les représentations de la communication numérique par les professeurs d’université, ainsi que le questionnaire sur la transformation numérique de Karuma et Sultani (2024). Les résultats de notre étude sont les suivants : 1. Les représentations de l’importance de l’utilisation de la communication numérique influencent les attitudes des professeurs d’université face à la transformation numérique. 2. Les représentations des professeurs d'université concernant les avantages et les inconvénients de la communication numérique ont influencé leurs attitudes envers la transformation numérique. 3. Les représentations des professeurs d'université concernant les obstacles à l'utilisation de la communication numérique ont influencé leurs attitudes envers la transformation numérique. Ainsi, l'hypothèse générale a été confirmée : * Les représentations des professeurs d'université concernant la communication numérique ont significativement influencé leurs attitudes envers la transformation numérique. Mots-clés : Représentations, Communication numérique, Transformation numérique. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject تمثلات - الاتصال - الرقمي - الجامعي -الرقمي en_EN
dc.title تمثلات الاتصال الرقمي للأستاذ الجامعي في ظل التحول الرقمي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account