DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

التقبل الأيقوني ضمن بنية التواصل الرقمي لدى مستخدمي الوسائط الجديدة -دراسة استطلاعية من منظور دراسات التلقي-

Show simple item record

dc.contributor.author معلمي, نزيهة
dc.contributor.author محفوظي, نورهان إيناس هبة
dc.contributor.author عائشة, لبوخ
dc.date.accessioned 2025-07-01T08:53:40Z
dc.date.available 2025-07-01T08:53:40Z
dc.date.issued 2025-06-01
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7277
dc.description.abstract سعت هذه الدراسة إلى فهم عملية التقبل الايقوني "الايموجي"ضمن بنية التواصل الرقمي لدى مستخدمي الوسائط الجديدة وذلك من منظور البراديغم التأويلي بدلا من التركيز على التأثير المباشر لهذه العلامات ،حرصت كذلك إلى استكشاف كيف يقوم المستخدمون بشكل نشط بتفسير وبناء معاني هذه العلامات الايقونية بناءا على خلفياتهم الثقافية والاجتماعية والشخصية وخبراتهم السابقة ،والسياقات التواصلية المتنوعة ،وفي نهاية المطاف عملت الدراسة على تقديم إطار منهجي وإطار نظري و اطار تطبيقي شمل هذا الأخير جانبين أساسيين "جانب كيفي"و"جانب كمي" ،بحيث يساهمان في فهم أعمق لطبيعة التواصل الرقمي المعاصر وتحدياته وفرصه من خلال التركيز على الدور النشط للمستخدم في بناء المعنى من خلال العلامات الايقونية الكلمات المفتاحية:التواصل الرقمي، العلامات الأيقونية(الإيموجي)، المستخدم. Abstract This study aimed to understand the process of icon acceptance, specifically "emoji," within the structure of digital communication among new media users from an interpretive paradigm perspective. Rather than focusing on the direct effects of these signs, it also sought to explore how users actively interpret and construct meanings of these iconic signs based on their cultural, social, and personal backgrounds, prior experiences, and diverse communicative contexts. Ultimately, the study provided a methodological framework, a theoretical framework, and an applied framework, the latter encompassing two essential aspects: a qualitative aspect and a quantitative aspect. These frameworks contribute to a deeper understanding of the nature of contemporary digital communication, its challenges, and opportunities by emphasizing the active role of users in constructing meaning through iconic signs. Keywords: digital communication, iconicsigns (emoji), user. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject الايقوني - التواصل - الرقمي - الوسائط en_EN
dc.title التقبل الأيقوني ضمن بنية التواصل الرقمي لدى مستخدمي الوسائط الجديدة -دراسة استطلاعية من منظور دراسات التلقي- en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account