dc.description.abstract |
سعت هذه الدراسة إلى فهم عملية التقبل الايقوني "الايموجي"ضمن بنية التواصل الرقمي لدى مستخدمي الوسائط الجديدة وذلك من منظور البراديغم التأويلي بدلا من التركيز على التأثير المباشر لهذه العلامات ،حرصت كذلك إلى استكشاف كيف يقوم المستخدمون بشكل نشط بتفسير وبناء معاني هذه العلامات الايقونية بناءا على خلفياتهم الثقافية والاجتماعية والشخصية وخبراتهم السابقة ،والسياقات التواصلية المتنوعة ،وفي نهاية المطاف عملت الدراسة على تقديم إطار منهجي وإطار نظري و اطار تطبيقي شمل هذا الأخير جانبين أساسيين "جانب كيفي"و"جانب كمي" ،بحيث يساهمان في فهم أعمق لطبيعة التواصل الرقمي المعاصر وتحدياته وفرصه من خلال التركيز على الدور النشط للمستخدم في بناء المعنى من خلال العلامات الايقونية
الكلمات المفتاحية:التواصل الرقمي، العلامات الأيقونية(الإيموجي)، المستخدم.
Abstract
This study aimed to understand the process of icon acceptance, specifically "emoji," within the structure of digital communication among new media users from an interpretive paradigm perspective. Rather than focusing on the direct effects of these signs, it also sought to explore how users actively interpret and construct meanings of these iconic signs based on their cultural, social, and personal backgrounds, prior experiences, and diverse communicative contexts. Ultimately, the study provided a methodological framework, a theoretical framework, and an applied framework, the latter encompassing two essential aspects: a qualitative aspect and a quantitative aspect. These frameworks contribute to a deeper understanding of the nature of contemporary digital communication, its challenges, and opportunities by emphasizing the active role of users in constructing meaning through iconic signs.
Keywords: digital communication, iconicsigns (emoji), user. |
en_EN |