الخلاصة:
المستخلص:
يعد الوصول الحر من المفاهيم الحديثة في مجال البحث العلمي، حيث يتيح للباحثين والأكاديميين إمكانية الاطلاع على الإنتاج العلمي والمعرفي، وتتمثل أهمية الوصول الحر في تعزيز تبادل المعرفة وإمكانية الوصول إلى مصادر علمية موثوقة ومجانية مما يساهم في تطوير الإنتاج العلمي وتحسين جودة الأبحاث، تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام الأساتذة الباحثين بكلية العلوم الإنسانية بقسم علم مكتبات والإعلام والاتصال بجامعة الجلفة لأدوات الوصول للمعلومات ومدى اعتمادهم بها والتعرف على أكثر الأدوات استخداما والكشف على المعوقات والتحديات التي تواجههم عند استخدامها ومدى تأثيرها في انجاز أبحاثهم العلمية، تم الاعتماد على المنهج الوصفي واستخدام الاستبيان الالكتروني كأداة أساسية لجمع البيانات وتم توزيعه على عينة مكونة من 25 أستاذا من مختلف الرتب، حيث قسم الاستبيان إلى أربع محاور رئيسية، حيث تم تفريغ الاستبيان في جداول وأشكال بيانية لخدمة الدراسة، وخلصت الدراسة إلى أن أغلب الأساتذة الجامعيين لديهم وعي وإدراك بمفهوم الوصول الحر ويستخدمون أدواته خاصة المستودعات الرقمية والمنصة الجزائرية للمجلات العلميةasjp مع وجود بعض المعوقات والعراقيل مثل ضعف التكوين والتدريب على استخدام أدوات الوصول الحر والخوف من السرقة العلمية، ورغم هذه الصعوبات إلا أن هذه الأدوات تعتبر أساسية في انجاز البحوث العلمية ويعتمدون عليها في إعداد مقالاتهم العلمية وتسهيل الوصول إلى المعلومات .
الكلمات المفتاحية:
الوصول الحر، أدوات الوصول الحر، البحث العلمي، الأساتذة الباحثين، المستودعات الرقمية.
Abstract:
Open access is one of the modern concepts in the field of scientific research, as it allows researchers and academics to access scientific and intellectual output. The importance of open access lies in enhancing the exchange of knowledge and enabling access to reliable and free scientific sources, which contributes to the development of scientific production and the improvement of research quality.
This study aims to identify the extent to which faculty researchers at the Faculty of Humanities, Department of Library, Media, and Communication Science at the University of Djelfa use information access tools, the degree of their reliance on them, the most commonly used tools, and the obstacles and challenges they face in using them, as well as their impact on the completion of their scientific research.
The descriptive method was adopted, and an electronic questionnaire was used as the primary data collection tool. It was distributed to a sample of 25 professors of various academic ranks. The questionnaire was divided into four main sections. The responses were analyzed using tables and graphical charts to serve the study’s objectives.
The study concluded that most university professors are aware of and understand the concept of open access and use its tools, especially digital repositories and the Algerian Scientific Journals Platform (ASJP). However, there are some obstacles and difficulties, such as a lack of training in using open access tools and fears of academic plagiarism. Despite these challenges, these tools are considered essential for conducting scientific research, and the professors rely on them in preparing their scientific articles and facilitating access to information.
Keywords:
Open access, open access tools, scientific research, faculty researchers, digital repositorie