DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

علاقة الذكاء الوجداني بالضغوط النفسية لدى طلبة علم النفس ماستر 2 المقبلين على التخرج جامعة الجلفة "زيان عاشور"

Show simple item record

dc.contributor.author معمري, لخضر
dc.contributor.author بن علية, خاضر
dc.date.accessioned 2025-07-02T09:39:21Z
dc.date.available 2025-07-02T09:39:21Z
dc.date.issued 2025-07-01
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7331
dc.description.abstract ملخص الدراسة باللغة العربية: يهدف البحث الحالي إلى دراسة علاقة الذكاء الوجداني بالضغوط النفسية لدى طلبة ماستر 2 في علم النفس المقبلين على التخرج بجامعة زيان عاشور بالجلفة، مع التركيز على تأثير متغيرات مثل التخصص، الجنس والحالة العائلية. تم استخدام أدوات قياس الذكاء الوجداني والضغوط النفسية لجمع البيانات من عينة من الطلبة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التخصصات المختلفة فيما يتعلق بمستوى الذكاء الوجداني والضغط النفسي، كما لوحظت فروق بين الذكور والإناث في بعض جوانب الذكاء الوجداني والضغط النفسي. وأشارت الدراسة إلى أن الذكاء الوجداني يلعب دوراً مهماً في التعامل مع الضغوط النفسية، مما يؤثر إيجابياً على التوافق النفسي والاجتماعي للطلبة. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تعزيز برامج الدعم النفسي والإرشاد الأكاديمي للطلبة، وتطوير مهارات الذكاء الوجداني لديهم، وذلك للحد من آثار الضغوط النفسية وتحسين أدائهم الدراسي والنفسي. الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني، الضغوط النفسية. :Abstract The current study aims to examine the relationship between emotional intelligence and psychological stress among Master 2 psychology students preparing for graduation at Zian Ashour University in Djelfa, with a focus on the effects of variables such as specialization, gender, and marital status. Data were collected using emotional intelligence and psychological stress measurement tools from a sample of students. The results showed no statistically significant differences between specializations regarding levels of emotional intelligence and psychological stress. However, some gender differences were observed in certain aspects of emotional intelligence and psychological stress. The study indicated that emotional intelligence plays an important role in coping with psychological stress, positively influencing students’ psychological and social adjustment. Based on the findings, the study recommended enhancing psychological support and academic counseling programs for students and developing their emotional intelligence skills to reduce the negative effects of psychological stress and improve their academic and psychological performance. Key words: Emotional Intelligence/ Psychological Stress en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject "الذكاء - الوجداني - النفسية -علم النفس ماستر 2 ا en_EN
dc.title علاقة الذكاء الوجداني بالضغوط النفسية لدى طلبة علم النفس ماستر 2 المقبلين على التخرج جامعة الجلفة "زيان عاشور" en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account