الخلاصة:
ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي العلاقة بين السلوك الانسحابي والذكاء الانفعالي لدى الأطفال المتخلفين ذهنياً القابلين للتدريب. باستخدام منهج دراسة الحالة العيادية، تم تحليل ست حالات فردية بعمق، بالاعتماد على مقياس السلوك الانسحابي، ومقياس الذكاء الانفعالي ، بالإضافة إلى المقابلات والملاحظات. كشفت النتائج عن ارتباط عام بين المستويات المرتفعة من السلوك الانسحابي وانخفاض الذكاء الانفعالي، خاصة في بعدي التعاطف والمهارات الاجتماعية، مما يشير إلى أن العجز في فهم مشاعر الآخرين والتفاعل معهم يساهم في التجنب الاجتماعي. ومع ذلك، أظهرت الدراسة أنماطاً معقدة؛ ففي بعض الحالات، كان الانسحاب مدفوعاً بعوامل أخرى مثل الخجل الشديد، أو الحساسية الحسية، أو القيود الجسدية بعد الجراحة، أو البيئات الأسرية المضطربة، حتى مع وجود نقاط قوة نسبية في بعض أبعاد الذكاء الانفعالي كالوعي بالذات وإدارة الانفعالات. كما برزت صعوبات النطق كعامل مشترك يزيد من الإحباط ويعيق التفاعل الاجتماعي. تؤكد الدراسة على أن العلاقة بين السلوك الانسحابي والذكاء الانفعالي ليست أحادية، بل هي تفاعلية ومعقدة، حيث يمكن أن يؤدي ضعف الذكاء الانفعالي إلى الانسحاب، والذي بدوره يحد من فرص تطوير المهارات الاجتماعية والعاطفية. تُقدم هذه الدراسة فهماً فردياً معمقاً ضرورياً لتصميم تدخلات نفسية وتربوية شاملة وموجهة.
الكلمات المفتاحية: السلوك الانسحابي، الذكاء الانفعالي، التخلف الذهني، الأطفال القابلون للتدريب، دراسة حالة، التكيف الاجتماعي، صعوبات النطق.
Abstract
This study aimed to investigate the relationship between withdrawal behaviour and emotional intelligence in trainable children
with mental retardation. Using a clinical case study approach, six individual cases were
analysed in depth, drawing on the Withdrawal Behaviour Scale (WBS), the Emotional Intelligence Scale (EIS), interviews and observations. Results revealed a general correlation
between high levels of withdrawal behaviour and low emotional intelligence, especially in the empathy and social skills dimensions, suggesting that deficits in understanding and interacting with others' feelings contribute to social avoidance. However, the study showed complex patterns;
In some cases, withdrawal was driven by other factors such as extreme shyness, sensory
sensitivity, physical limitations after surgery, or troubled family environments, even with
relative strengths in some dimensions of emotional intelligence such as self-awareness and emotion management.
Speech difficulties also emerged as a common factor that increases frustration and hinders social interaction. The study confirms that the relationship between withdrawal behaviour and emotional intelligence is not monolithic, but rather
interactive and complex, as low emotional intelligence can lead to withdrawal, which
in turn limits opportunities to develop social and emotional skills. This study provides an in-depth individual
understanding necessary to design comprehensive and targeted psychological and educational interventions.
Keywords: Withdrawal behaviour, emotional intelligence, mental retardation, trainable children, case study, social adjustment, speech difficulties.