DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

السلوك الانسحابي و علاقته بالذكاء الانفعالي لدى الاطفال المتخلفين ذهنيا القابلين للتدريب

Show simple item record

dc.contributor.author بوعطية, هاجر
dc.contributor.author قاسم, امينة
dc.date.accessioned 2025-07-03T08:57:36Z
dc.date.available 2025-07-03T08:57:36Z
dc.date.issued 2025-07-01
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7360
dc.description.abstract ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة إلى تقصي العلاقة بين السلوك الانسحابي والذكاء الانفعالي لدى الأطفال المتخلفين ذهنياً القابلين للتدريب. باستخدام منهج دراسة الحالة العيادية، تم تحليل ست حالات فردية بعمق، بالاعتماد على مقياس السلوك الانسحابي، ومقياس الذكاء الانفعالي ، بالإضافة إلى المقابلات والملاحظات. كشفت النتائج عن ارتباط عام بين المستويات المرتفعة من السلوك الانسحابي وانخفاض الذكاء الانفعالي، خاصة في بعدي التعاطف والمهارات الاجتماعية، مما يشير إلى أن العجز في فهم مشاعر الآخرين والتفاعل معهم يساهم في التجنب الاجتماعي. ومع ذلك، أظهرت الدراسة أنماطاً معقدة؛ ففي بعض الحالات، كان الانسحاب مدفوعاً بعوامل أخرى مثل الخجل الشديد، أو الحساسية الحسية، أو القيود الجسدية بعد الجراحة، أو البيئات الأسرية المضطربة، حتى مع وجود نقاط قوة نسبية في بعض أبعاد الذكاء الانفعالي كالوعي بالذات وإدارة الانفعالات. كما برزت صعوبات النطق كعامل مشترك يزيد من الإحباط ويعيق التفاعل الاجتماعي. تؤكد الدراسة على أن العلاقة بين السلوك الانسحابي والذكاء الانفعالي ليست أحادية، بل هي تفاعلية ومعقدة، حيث يمكن أن يؤدي ضعف الذكاء الانفعالي إلى الانسحاب، والذي بدوره يحد من فرص تطوير المهارات الاجتماعية والعاطفية. تُقدم هذه الدراسة فهماً فردياً معمقاً ضرورياً لتصميم تدخلات نفسية وتربوية شاملة وموجهة. الكلمات المفتاحية: السلوك الانسحابي، الذكاء الانفعالي، التخلف الذهني، الأطفال القابلون للتدريب، دراسة حالة، التكيف الاجتماعي، صعوبات النطق. Abstract This study aimed to investigate the relationship between withdrawal behaviour and emotional intelligence in trainable children with mental retardation. Using a clinical case study approach, six individual cases were analysed in depth, drawing on the Withdrawal Behaviour Scale (WBS), the Emotional Intelligence Scale (EIS), interviews and observations. Results revealed a general correlation between high levels of withdrawal behaviour and low emotional intelligence, especially in the empathy and social skills dimensions, suggesting that deficits in understanding and interacting with others' feelings contribute to social avoidance. However, the study showed complex patterns; In some cases, withdrawal was driven by other factors such as extreme shyness, sensory sensitivity, physical limitations after surgery, or troubled family environments, even with relative strengths in some dimensions of emotional intelligence such as self-awareness and emotion management. Speech difficulties also emerged as a common factor that increases frustration and hinders social interaction. The study confirms that the relationship between withdrawal behaviour and emotional intelligence is not monolithic, but rather interactive and complex, as low emotional intelligence can lead to withdrawal, which in turn limits opportunities to develop social and emotional skills. This study provides an in-depth individual understanding necessary to design comprehensive and targeted psychological and educational interventions. Keywords: Withdrawal behaviour, emotional intelligence, mental retardation, trainable children, case study, social adjustment, speech difficulties. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject الانسحابي- الذكاء -الاطفال - ذهنيا en_EN
dc.title السلوك الانسحابي و علاقته بالذكاء الانفعالي لدى الاطفال المتخلفين ذهنيا القابلين للتدريب en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account