DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

المناخ التنظيمي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى موظفي مديرية التربية بولاية الجلفة

Show simple item record

dc.contributor.author رويبح, شهرة
dc.date.accessioned 2025-07-03T08:59:53Z
dc.date.available 2025-07-03T08:59:53Z
dc.date.issued 2025-07-01
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7362
dc.description.abstract ملخص الدراسة باللغة العربية: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على العلاقة الموجودة بين المناخ التنظيمي ودافعية الإنجاز لدى موظفي مديرية التربية بلجلفة، حيث قمت في هذه الدراسة بطرح الإشكالية التالية: هل توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين المناخ التنظيمي ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة؟ وللإجابة على هذا التساؤل إفترضت الطالبة وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين المناخ التنظيمي ودافعية لإنجاز وان هناك علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين ابعاد المناخ التنظيمي ودافعية لإنجاز، وللتأكد من صحة الفرضيات إعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الذي يتلائم مع دراستي حيث طبقت الدراسة على عينة شملت 40 موظف، ومن اجل تحقيق اهداف الدراسة تم استخدام الإستبيان كأداة لجمع المعلومات، كما تمت المعالجة بإستعمال برنامج الحزم الإحصائية spss، وقد تم التوصل الى النتائج التالية: توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين المناخ التنظيمي ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين الهيكل التنظيمي ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين القيادة ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين الحوافز ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين التقنية ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة لا توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين اتخاذ القرارات ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية لولاية الجلفة توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين الإتصال ودافعية لإنجاز لدى موظفي مديرية التربية الولاية الجلفة. ملخص الدراسة باللغة إنجليزية Abstract: This study aimed to identify the existing relationship between the organizational climate and the motivation of achievement with the employees of the Education Directorate in Jalila, where in this study I presented the following problem: Is there a direct and statistically significant relationship between the organizational climate and a motivation for the completion of the employees of the Education Directorate for the state of Djelfa? To answer this question, the student assumed the existence of a direct and statistically significant relationship between the organizational climate and a motivation for an achievement and that there is a direct and statistically significant relationship between the dimensions of the organizational climate and a motivation for an achievement, and to ensure the validity of the hypotheses this study relied on the descriptive analytical approach that is appropriate to my studies where the study applied to a sample that included 40 employees, and in order to achieve the goals of the study, the questionnaire was used As a tool to collect information, the treatment was also used by the use of the SPSS statistical package, and the following results have been reached: There is a direct and statistically significant relationship between the organizational climate and a motivation for an achievement among the employees of the Education Directorate for the state of Djelfa. For the achievement of the employees of the Education Directorate for the state of Djelfa, there is a direct relationship with statistical significance between incentives and motivation for an achievement among the employees of the Education Directorate for the state of Djelfa. There is a direct relationship with statistical significance between technology and motivation for an achievement among the employees of the Education Directorate for the state of Djelfa. Statistical significance between communication and motivation for an achievement among the employees of the Education Directorate of the State of Djelfa. ملخص الدراسة باللغة الفرنسية Cette étude visait à identifier la relation existante entre le climat organisationnel et la motivation de la réussite avec les employés de la Direction de l'éducation à Jalila, où, dans cette étude, j'ai présenté le problème suivant: Existe-t-il une relation directe et statistiquement significative entre le climat organisationnel et une motivation pour la fin des employés de la Direction de l'éducation pour l'état de DJELFA? To answer this question, the student assumed the existence of a statistically significant relationship between the organizational climate and a motivation for an achievement and that there is a direct and statistically significant relationship between the dimensions of the organizational climate and a motivation for an achievement, and to ensure the validity of the hypotheses this study relied on the descriptive analytical approach that is appropriate to my studies where the study applied to a sample that included 40 employees, and in order to achieve the goals De l'étude, le questionnaire a été utilisé comme un outil pour collecter des informations, le traitement a également été utilisé par l'utilisation du package statistique SPSS, et les résultats suivants ont été atteints: il existe une relation statistiquement significative entre le climat organisationnel et une motivation pour une réalisation parmi les employés de la Direction de l'éducation pour l'état de DJELFA. Pour la réalisation des employés de la Direction de l'éducation pour l'État de DJELFA, il existe une relation directe et statistiquement significative entre les incitations et la motivation pour une réussite parmi les employés de la Direction de l'éducation pour l'État de DJELFA. Il existe une relation directe avec la signification statistique entre la technologie et la motivation pour la réalisation des employés de la Direction de l'éducation pour l'État de DJELFA. Indication statistique entre la communication et la motivation pour une réussite parmi les employés de la Direction de l'éducation, Djelfa State. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject دفاعية - الانجاز - التربية en_EN
dc.title المناخ التنظيمي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى موظفي مديرية التربية بولاية الجلفة en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account