DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني لرفع مستوى اإلمتنان

Show simple item record

dc.contributor.author قارة, اسراءانفال
dc.contributor.author طالبي, ثواب سلسبيل
dc.date.accessioned 2025-07-03T09:03:00Z
dc.date.available 2025-07-03T09:03:00Z
dc.date.issued 2025-07-01
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7363
dc.description.abstract مستخلص الدراسة : هدفت الدراسة الحالية إلى تقييم فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني في تعزيز الامتنان لدى عينة من المراهقات في السنة الثانية من التعليم الثانوي. تمحورت الدراسة حول الحاجة إلى تعزيز برامج الإرشاد القائمة على الأطر الدينية، في ظل محدودية الدراسات التجريبية التي تناولت الإرشاد النفسي الديني كوسيلة لغرس القيم الإيجابية لدى المراهقين في الجزائر، بالإضافة إلى قلة التركيز على الامتنان كعامل وقائي في الصحة النفسية ضمن الأدبيات العربية. اعتمدت الدراسة على تصميم شبه تجريبي، حيث تم تطبيق البرنامج على عينة قصدية مكونة من 16 مراهقة تم توزيعهن بالتساوي إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. تضمن البرنامج 8 جلسات جماعية عبر منصة "زووم"، مدة كل جلسة 45 دقيقة، وتم تنفيذه على مدار أسبوعين بمعدل جلسة واحدة كل يومين. استند البرنامج إلى تعاليم الإسلام المستمدة من القرآن الكريم والسنة النبوية، مع دمج تقنيات من العلاج المعرفي السلوكي. تم قياس مستوى الامتنان باستخدام مقياس مصباح (2019) في ثلاث مراحل: قبلي، وبعدي، وتتّبعي. وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS الإصدار 27، مع اعتماد معادلة بلايك لتقييم فعالية البرنامج. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين القياس القبلي والبعدي في المجموعة التجريبية، (عند مستوى دلالة p < 0.001) لصالح القياس البعدي. كما أظهرت النتائج فروقًا دالة بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. وأكدت نتائج القياس التتبعي استمرارية تأثير البرنامج مع مرور الوقت. خلصت الدراسة إلى أن البرنامج الإرشادي النفسي الديني كان فعّالًا في تعزيز الامتنان لدى المراهقات. وأوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات على عينات أكبر وأكثر تنوعًا، ودعت إلى دمج التوجيه الديني ضمن برامج الإرشاد النفسي الموجهة لفئة المراهقين. الكلمات المفتاحية: الإرشاد النفسي الديني، الامتنان، البرنامج الإرشادي، المراهقات. ABSTRACT This study aimed to evaluate the effectiveness of a religious psychological counseling program in enhancing gratitude among a sample of second-year high school female students. The study was driven by the need to promote counseling programs based on religious frameworks, given the limited experimental studies addressing religious psychological counseling as a means to instill positive values among adolescents in Algeria, as well as the lack of focus on gratitude as a preventive factor for mental health in the Arab literature. The study adopted a quasi-experimental design, where the program was applied to a purposive sample of 16 adolescents, divided equally into two groups: experimental and control. The program consisted of eight group sessions conducted remotely via the "Zoom" platform, each lasting 45 minutes, implemented over two weeks with one session every two days. The program was based on teachings from Islam, derived from the Quran and Sunnah, with integration of techniques from cognitive-behavioral therapy. Gratitude levels were measured using the “Masbah” Scale (2019) in three stages: pre-test, post-test, and follow-up. The data were analyzed using SPSS version 27, with the “Black” formula employed to assess the program's effectiveness. The results showed statistically significant differences between the pre-test and post-test measurements in the experimental group (at a significance level of p < 0.001), favoring the post-test. Significant differences were also found between the experimental and control groups in the post-test, with the experimental group showing greater improvement. Follow-up measurements confirmed the program's sustained effect over time. The study concluded that the religious psychological counseling program was effective in enhancing gratitude among adolescents. It recommended conducting further studies on larger and more diverse samples and called for the integration of religious guidance within psychological counseling programs targeted at adolescents. Keywords: Religious Psychological Counseling, Gratitude, Counseling Program, Adolescents en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject برنامج - ديني - en_EN
dc.title فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني لرفع مستوى اإلمتنان en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account