dc.description.abstract |
ملخص الدراسـة:
هدفت الدراسة إلى معرفة دلالة العلاقة الارتباطية بين اليقظة العقلية والتدفق النفسي لدى عينة من طلبة علم النفس بجامعة الجلفة، وهدفت للكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اليقظة العقلية والتدفق النفسي حسب متغيري الجنس والمستوى (ليسانس/ماستر).
تم الاعتماد على المنهج الوصفي باعتباره الأنسب في الدراسات النفسية واستخدمت الباحثة استبيانين الأول خاص باليقظة العقلية ل (بير وآخرون 2006) ترجمة (محمد السيد عبد الرحمان 2016). والثاني خاص بالتدفق النفسي ل (نيرمين حجازي النتشة 2021)، وطبقت الدراسة الأساسية على عينة قوامها (100) طالبا وطالبة بقسم علم النفس والفلسفة تم اختيارهم بالطريقة القصدية.
كشفت المعالجة الإحصائية للبيانات المتحصل عليها باستخدام برنامج (SPSS 24) على النتائج التالية:
توجد علاقة ارتباطيه موجبة متوسطة ذات دلالة إحصائية بين اليقظة العقلية والتدفق النفسي لدى طلبة أفراد العينة.
مستوى اليقظة العقلية مرتفع لدى طلبة أفراد العينة.
مستوى التدفق النفسي مرتفع جدا لدى طلبة أفراد العينة.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اليقظة العقلية لدى عينة طلبة علم النفس تعزى لمتغير الجنس.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التدفق النفسي لدى عينة طلبة علم النفس تعزى لمتغير الجنس.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اليقظة العقلية لدى عينة طلبة علم النفس تعزى لمتغير المستوى (ليسانس/ماستر).
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التدفق النفسي لدى عينة طلبة علم النفس تعزى لمتغير المستوى (ليسانس/ماستر).
الكلمات المفتاحية: اليقظة العقلية، التدفق النفسي، طلبة الجامعة.
ب
Abstract:
This study aimed to examine the relationship between mindfulness and psychological flow among a sample of psychology students at djelfa University. Furthermore, the study sought to determine whether there are statistically significant differences in levels of mindfulness and psychological flow based on gender and academic level. This study adopted the descriptive method, as it is the most suitable approach for psychological research. The researcher used two standardized scales: the first for mindfulness (originally developed by Baer et al., adapted by Abdel Rahman, 2016), and the second for psychological flow (Developed by Nermin Hijazi Al-Natsheh, 2021). The study was conducted on a randomly selected sample of 100 psychology students. Statistical data analysis was performed using (SPSS 24), and the results revealed the following:
There is a statistically significant moderate positive correlation between mindfulness and psychological flow in the sample of individuals.
The level of mindfulness is high in the sample of individuals.
The level of psychological flow is very high in the sample of individuals.
There are no statistically significant differences in the level of mindfulness among the psychology student sample attributable to the gender variable (males/females).
There are no statistically significant differences in the level of psychological flow among the psychology student sample attributable to the gender variable (males/females).
There are no statistically significant differences in the level of mindfulness among the psychology student sample attributable to the educational level variable (Bachelor/Master).
There are no statistically significant differences in the level of psychological flow among the psychology student sample attributable to the educational level variable (Bachelor/Master).
Keywords: Mindfulness, Psychological flow, University Students. |
en_EN |