DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

تقييم مستوىالادراك البصري لطفل التوحد المدمج بتطبيق اختبار راي للشكل البسيط

Show simple item record

dc.contributor.author بوطويجين, سهيلة
dc.contributor.author بومهيريز, زهرة
dc.date.accessioned 2025-07-03T11:14:22Z
dc.date.available 2025-07-03T11:14:22Z
dc.date.issued 2025-07-03
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7393
dc.description.abstract الملخص باللغة العربية تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مستوى الإدراك البصري لدى طفل التوحد مدمج في الوسط المدرسي، وذلك باستخدام اختبار راي للشكل البسيط، بهدف استكشاف قدرته على إدراك التفاصيل وتنظيم الشكل العام. تم اعتماد منهج دراسة الحالة، وتوظيف أدوات نوعية مثل الملاحظة، والمقابلة، والملف التربوي. أظهرت النتائج أن الطفل يواجه صعوبات في التنظيم العام للشكل، مقابل قدرته على استنساخ بعض التفاصيل بدقة. كما بينت المعطيات أن الدمج المدرسي يساهم في دعم تطور المهارات الإدراكية من خلال بيئة محفزة للتفاعل الاجتماعي والتعلم بالملاحظة. ورغم الأثر الإيجابي للدمج، تظل هناك تحديات معرفية وسلوكية تستدعي تدخلًا متخصصًا ومنسقًا، خاصة في الجوانب المرتبطة بالمهارات البصرية-المكانية والانتباه الانتقائي. توصي الدراسة بضرورة تكييف البرامج التربوية والعلاجية وفقًا لاحتياجات الأطفال التوحديين، مع تعزيز التعاون بين المختصين لضمان تحقيق الأهداف التربوية والمعرفية المرجوة. الكلمات المفتاحية: التوحد – الإدراك البصري – اختبار راي – الدمج المدرسي. Abstract This study aims to assess the level of visual perception in a child with autism integrated into the school environment, using rey's simple figure. The goal is to explore the child's ability to perceive details and organize the overall structure. A case study approach was adopted, utilizing qualitative tools such as observation, interviews, and the educational file. The results revealed that the child faces difficulties in organizing the overall structure of the figure, while showing an ability to accurately reproduce some details. The findings also indicated that school integration supports the development of perceptual skills through an environment that fosters social interaction and observational learning. Despite the positive impact of inclusion, cognitive and behavioral challenges remain, particularly in areas related to visuospatial skills and selective attention. The study recommends adapting educational and therapeutic programs according to the needs of children with autism, and enhancing collaboration among specialists to achieve the intended educational and cognitive goals. Keywords: Autism – Visual Perception – Rey Test – School Inclusion. Résumé en arabe Cette étude vise à évaluer le niveau de perception visuelle d’un enfant autiste intégré en milieu scolaire, à l’aide du test Ray Simple Figure, afin d’explorer sa capacité à percevoir les détails et à organiser la forme globale. Une étude de cas a été adoptée, utilisant des outils qualitatifs tels que l’observation, les entretiens et les dossiers pédagogiques. Les résultatsontmontréquel'enfantéprouvait des difficultés à organiser la formegénérale, tout en étant capable de reproduirefidèlementcertainsdétails. Les donnéesontégalementindiquéquel'intégrationscolairecontribue au développement des compétencescognitivesgrâce à unenvironnement stimulant les interactions sociales et l'apprentissageparl'observation. Malgré l'impact positif de l'intégration, des difficultés cognitives et comportementales persistent et nécessitent une intervention spécialisée et coordonnée, notamment dans les domaines liés aux compétences visuo-spatiales et à l'attention sélective. L'étude recommande d'adapter les programmes éducatifs et thérapeutiques aux besoins des enfants autistes, tout en renforçant la collaboration entre spécialistes pour garantir l'atteinte des objectifs. Keywords: Autism - Visual perception - Ray test - School integration. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject الادراك - البصري التوحد - البسيط - مدمج en_EN
dc.title تقييم مستوىالادراك البصري لطفل التوحد المدمج بتطبيق اختبار راي للشكل البسيط en_EN
dc.title.alternative تقييم مستوىالادراك البصري لطفل التوحد المدمج بتطبيق اختبار راي للشكل البسيط en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account