Abstract:
ملخص الدراسة :
جاءت دراستنا بعنوان دور حاضنات الاعمال في الحد من ظاهرة الهجرة
دراسة ميدانية على طلبة سمعي بصري بجامعة الجلفة ـ
وانطلقت دراستنا من اشكالية هل يفكر طلبة الجامعة في الهجرة ؟ كيف يمكن لحاضنات
الاعمال في الجامعات ان تحفز الشباب على البقاء في بلادهم ؟
نهدف من خلال دراستنا الى تحليل و تقييم دور حاضنات الاعمال كالية بديلة لتمكين الطلبة
الجامعيين اقتصاديا و مهنيا و دراسة مدى فعالياتها في الحد من رغبة هؤلاء الطلبة في
الهجرة الى الخارج ، من خلال توفير فرص عمل ذاتية ، دعم الابتكار ، و تحفيز روح
المبادرة .
و في دراستنا اعتمدنا المنهج الوصفي الذي يعتمد على دراسة المسحية و أداة جمع البيانات
حيث توصلنا الى النتائج التالية :
1-الطلبة الجامعيون لديهم وعي متوسط بدور حاضنات الاعمال .
2-أغلبهم يرون ان الحاضنات يمكن أن تساهم في الحد من الهجرة إذا توفرت شروط الدعم
المناسب
3-الإنخراط الفعلي في الحاضنات لا يزال ضعيفا
4-الهجرة تبقى خيارا مفضلا بسبب ضعف فرص التشغيل
5-التخصص و المنطقة الجغرافية يؤثران على نظرة الطلبة للحاضنات
6-دور الجامعة في نشر ثقافة ريادة الاعمال لا يزال محدودا
الكلمات المفتاحية :حاضنات الأعمال ، الهجرة ، طلبة الجامعة ، الدعم ، المبادرة
7
Study Abstract:
Our study is entitled “The Role of Business Incubators in Reducing the Phenomenon of
Migration: A Field Study on Audiovisual Students at the University of Djelfa.”
The research stems from the central question: Do university students consider
migration? How can university-based business incubators encourage young people to
remain in their home country?
This study aims to analyze and assess the role of business incubators as an alternative
mechanism to economically and professionally empower university students. It also
seeks to explore the extent to which these incubators can reduce students’ desire to
migrate abroad, by providing self-employment opportunities, supporting innovation, and
stimulating a spirit of initiative.
We adopted a descriptive methodology based on a survey approach and data collection
tools, which led us to the following findings:
1. University students have a moderate awareness of the role of business
incubators.
2. Most students believe that incubators can contribute to reducing migration
if appropriate support conditions are met.
3. Actual engagement in incubators remains low.
4. Migration remains a preferred option due to weak employment
opportunities.
5. Academic specialization and geographic location influence students’
perception of incubators.
6. The university’s role in promoting an entrepreneurial culture remains
limited.
Keywords:
Business Incubators, Migration, University Students, Support, Initiative.