Abstract:
الملخص بالعربية:
هدفت هذه الدراسة الى معرفة العلاقة بين التنمر المدرسي والصحة النفسية لدى تلاميذ الثانوي الطور الاول . ولتحقيق ذلك ، استخدمت الطالبتان المنهج الوصفي التحليلي ، حيث تم اعداد استبانة مكونة من 45 بندا للتنمر و48 بندا للصحة النفسية . وطبقت الاستبانة على عينة مكونة من 99 تلميذ (ة) ، تم اختيارهم عشوائيا . وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية:
-انه توجد علاقة ارتباطية بين التنمر المدرسي والصحة النفسية ، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05 في مستوى التنمر المدرسي تعزى لمتغير الجنس ، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة0.05 في مستوى الصحة النفسية تعزى لمتغير الجنس ، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر المدرسي تعزى لمتغير التخصص ، ومن النتائج المتحصل عليها ايضا نجد ان مستوى التنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ المدارس الثانوية بالجلفة مرتفع ، وبالنسبة لمستوى الصحة النفسية لدى عينة من تلاميذ المدارس الثانوية بالجلفة اقل من مرتفع اي انه متوسط او فوق المتوسط .
الملخص بالانجليزية:
This study aimed to know the relationship between bullying and mental health among first –year secondary students to achieve this the two students used the descriptive analytical approach , a questionnaire consisting of 45 items was used for bullying and 48 items of mental health . It was applied to a sample of 99 male and female students . They selected by random sampling .The study reached the following:
-There is a correlation between school bullying and mental health , there were no statistically significant differences at the significance level 0.05 in the level of bullying attributed to the gender variable there were no statistically signifant differences at the significance level of 0.05 in the level of mental health attributed to the gender variable , there were no statistically srgnifrcant drfferences at the significance level of 0.05 in the level of school bulluing attributed of the specialization variable.
Among the results obtained , we also find that the level of school bullying among a sample of secondary school students in Djelfa is high .As for the level of mental health amonga sample of secondary school students in Djelfa , it is less than high, i ,e it is average or above average.