dc.description.abstract |
ملخص الدراسة :
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دلالة و قوة العلاقة الإرتباطية بين التفكير الإيجابي
و الإتزانالإنفعالي لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي بولاية الجلفة ،بالإضافة إلى الكشف إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية لكلا المتغيرين : التفكير الإيجابي و الإتزانالإنفعالي تُعزي لمتغيري الجنس و الشعبة الدراسية (العلوم _الإدب) تم الإعتماد على المنهج الوصفي و طبقت الدراسة على عينة قصدية متكونة من (100) تلميذ وتلميذة بالسنة ثانية ثانوي ،و تمثلت أدوات الدراسة في مقياس التفكير الإيجابي (عباس شمدان شهد 2017) و مقياس الإتزانالإنفعالي (فؤاد الجوالدة و أخرون ) .
وبعد المعالجة الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية :
1_ توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الايجابي و الاتزان الانفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي.
2_لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإيجابي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس
3_لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الإتزان الانفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس
4_لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الايجابي لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص (العلوم _الادب)
5_لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإتزانالإنفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص(العلوم_الادب)
الكلمات المفتاحية : التفكير الايجابي والإتزان الانفعالي ،تلاميذ السنة الثانية ثانوي
ب
=Abstract :
This Studyaimed to explore the relationshipbetweenpositive thinkingand emotional balance among second-yearhighSchoolStudants in the wilaya Of Dj alfa ,Additionally ,itSought to uncover and identifywhetherthere are StatisticallySignificcantdifferences in both variables differnces in both variables :positive thinking and emotionalthinking and emotional balance ,attributed to the variables and the level of differrences , weadopted the descriptive approach in ourStudy,thepostiviethinkingScahad (2017) and the Emotional Balance Scale by researcherFouad AL_Jaralda and Others, The
resultswere as Follows :
1 –There is a statisticallysignificantcorrelational
balanceamong the sample of second _yearhighschoolStudents.
2 –There are no statisticallysignificantdifferaencesin positive thinkingamongthe sample of second _yearhighschoolStudentsattributed in favor of females.
3 -There are no statisticallysignificantdifferencesin emotional balance amongthe Sample of Second _yearhighschoolStudentsattributed to of the gender variable in favor of females.
ج
4_there are no statisticallysignificantdifferencesin positive thinkingamong the sample of second_yearhighschoolStudentsattributedto the field of study variable in favor of teachers
5 -there are no statisticallysignificantdifferencessignificantdifferaences in emotional balance among the Sample of Second _yearhighschoolStudentsattributed to the field of study variable in favor of literaturestudnts
Keyworks : positivethinkingEmotional Balance. |
en_EN |