DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

التفكير الإيجابي و علاقته بالإتزانالإنفعالي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي

Show simple item record

dc.contributor.author بن عبد الله, زهراء
dc.contributor.author عزلاوي, اكرام
dc.date.accessioned 2025-07-07T09:18:52Z
dc.date.available 2025-07-07T09:18:52Z
dc.date.issued 2025-07-03
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7421
dc.description.abstract ملخص الدراسة : هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دلالة و قوة العلاقة الإرتباطية بين التفكير الإيجابي و الإتزانالإنفعالي لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي بولاية الجلفة ،بالإضافة إلى الكشف إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية لكلا المتغيرين : التفكير الإيجابي و الإتزانالإنفعالي تُعزي لمتغيري الجنس و الشعبة الدراسية (العلوم _الإدب) تم الإعتماد على المنهج الوصفي و طبقت الدراسة على عينة قصدية متكونة من (100) تلميذ وتلميذة بالسنة ثانية ثانوي ،و تمثلت أدوات الدراسة في مقياس التفكير الإيجابي (عباس شمدان شهد 2017) و مقياس الإتزانالإنفعالي (فؤاد الجوالدة و أخرون ) . وبعد المعالجة الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية : 1_ توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفكير الايجابي و الاتزان الانفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي. 2_لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإيجابي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس 3_لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الإتزان الانفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس 4_لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الايجابي لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص (العلوم _الادب) 5_لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإتزانالإنفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص(العلوم_الادب) الكلمات المفتاحية : التفكير الايجابي والإتزان الانفعالي ،تلاميذ السنة الثانية ثانوي ب =Abstract : This Studyaimed to explore the relationshipbetweenpositive thinkingand emotional balance among second-yearhighSchoolStudants in the wilaya Of Dj alfa ,Additionally ,itSought to uncover and identifywhetherthere are StatisticallySignificcantdifferences in both variables differnces in both variables :positive thinking and emotionalthinking and emotional balance ,attributed to the variables and the level of differrences , weadopted the descriptive approach in ourStudy,thepostiviethinkingScahad (2017) and the Emotional Balance Scale by researcherFouad AL_Jaralda and Others, The resultswere as Follows : 1 –There is a statisticallysignificantcorrelational balanceamong the sample of second _yearhighschoolStudents. 2 –There are no statisticallysignificantdifferaencesin positive thinkingamongthe sample of second _yearhighschoolStudentsattributed in favor of females. 3 -There are no statisticallysignificantdifferencesin emotional balance amongthe Sample of Second _yearhighschoolStudentsattributed to of the gender variable in favor of females. ج 4_there are no statisticallysignificantdifferencesin positive thinkingamong the sample of second_yearhighschoolStudentsattributedto the field of study variable in favor of teachers 5 -there are no statisticallysignificantdifferencessignificantdifferaences in emotional balance among the Sample of Second _yearhighschoolStudentsattributed to the field of study variable in favor of literaturestudnts Keyworks : positivethinkingEmotional Balance. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject التفكير - الاتزان - الثانوي en_EN
dc.title التفكير الإيجابي و علاقته بالإتزانالإنفعالي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account