الخلاصة:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى التعرف على الأنشطة اللاصفية وعلاقتها بتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين ، و لغرض الدراسة تم تطبيق استبانة وتم توزيعها على عينة من المعلمين اختيرت بطريقة قصدية في الابتدائيات تمثلت في 60 معلما ، وباستخدام برنامج Spss تم العمل بمجموعة من الأدوات الإحصائية كالتكرارات ،النسب المئوية معامل الثبات ، اختبار الدلالة الإحصائية كا² لحسن المطابقة .وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
- للأنشطة اللاصفية دور في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين
- ممارسة الأنشطة اللاصفية تنمي مهارة الطلاقة لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين
- ممارسة الأنشطة اللاصفية تنمي مهارة الأصالة لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين
- ممارسة الأنشطة اللاصفية تنمي مهارة المرونة لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين
الكلمات المفتاحية: الأنشطة اللاصفية، مهارات التفكير الإبداعي، المعلم
ملخص الدراسة:
________________________________________
Study Summary:
The study aimed to explore extracurricular activities and their relationship with the development of creative thinking skills among upper elementary school pupils, from the perspective of teachers. For the purpose of the study, a questionnaire was administered and distributed to a purposive sample of 60 elementary school teachers. Using the SPSS program, a set of statistical tools was employed, such as frequencies, percentages, reliability coefficient, and the chi-square (χ²) test for goodness of fit.
The study yielded the following results:
• Extracurricular activities play a role in developing creative thinking skills among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective.
• Practicing extracurricular activities enhances fluency as a creative thinking skill among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective.
• Practicing extracurricular activities develops originality as a creative thinking skill among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective.
• Practicing extracurricular activities fosters flexibility as a creative thinking skill among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective.
Keywords: Extracurricular activities, creative thinking skills, teacher.