DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

الأنشطـــــــة اللاصفيــــة وعلاقتها بتنميــة مهــــــارات التفكيـــــر الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثــــــاني للمرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين

Show simple item record

dc.contributor.author شريكي, سعدية
dc.contributor.author عيدة, مسعودة
dc.date.accessioned 2025-07-07T13:11:17Z
dc.date.available 2025-07-07T13:11:17Z
dc.date.issued 2025-07-03
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7462
dc.description.abstract ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على الأنشطة اللاصفية وعلاقتها بتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين ، و لغرض الدراسة تم تطبيق استبانة وتم توزيعها على عينة من المعلمين اختيرت بطريقة قصدية في الابتدائيات تمثلت في 60 معلما ، وباستخدام برنامج Spss تم العمل بمجموعة من الأدوات الإحصائية كالتكرارات ،النسب المئوية معامل الثبات ، اختبار الدلالة الإحصائية كا² لحسن المطابقة .وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : - للأنشطة اللاصفية دور في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين - ممارسة الأنشطة اللاصفية تنمي مهارة الطلاقة لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين - ممارسة الأنشطة اللاصفية تنمي مهارة الأصالة لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين - ممارسة الأنشطة اللاصفية تنمي مهارة المرونة لدى تلاميذ الطور الثاني من المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين الكلمات المفتاحية: الأنشطة اللاصفية، مهارات التفكير الإبداعي، المعلم ملخص الدراسة: ________________________________________ Study Summary: The study aimed to explore extracurricular activities and their relationship with the development of creative thinking skills among upper elementary school pupils, from the perspective of teachers. For the purpose of the study, a questionnaire was administered and distributed to a purposive sample of 60 elementary school teachers. Using the SPSS program, a set of statistical tools was employed, such as frequencies, percentages, reliability coefficient, and the chi-square (χ²) test for goodness of fit. The study yielded the following results: • Extracurricular activities play a role in developing creative thinking skills among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective. • Practicing extracurricular activities enhances fluency as a creative thinking skill among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective. • Practicing extracurricular activities develops originality as a creative thinking skill among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective. • Practicing extracurricular activities fosters flexibility as a creative thinking skill among upper elementary school pupils from the teachers’ perspective. Keywords: Extracurricular activities, creative thinking skills, teacher. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject الأنشطـــــــة - اللاصفيــــة بتنميــة - مهــــــارات - التفكيـــــر- الإبداعي - الابتدائية -المعلمين en_EN
dc.title الأنشطـــــــة اللاصفيــــة وعلاقتها بتنميــة مهــــــارات التفكيـــــر الإبداعي لدى تلاميذ الطور الثــــــاني للمرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account